RapidChange ATC (toolchanger)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

siesstad

RapidChange ATC (toolchanger)

Bericht door siesstad »

Hoi.

Ik heb een zelfbouw portaalfrees met EdinCNC aansturing en 1500W ER-16 spindle die ik graag zou willen uitbreiden met een automatische toolwisselaar.
Nou kwam ik gisteren deze oplossing tegen, die betaalbaar is en redelijk eenvoudig te implementeren lijkt. Op hun website zag ik ook iets vermeld staan over dat ze met Eding in gesprek waren over integratie.

https://rapidchangeatc.com/

Heeft iemand ervaring met dit systeem? Of tips voor een goed alternatief eventueel?
Quepee
Contacteer:

Re: RapidChange ATC (toolchanger)

Bericht door Quepee »

Ik meen te herinneren dat de mannen van Eding deze bij zich hadden afgelopen meeting bij Jacala. Dus het zal waarschijnlijk wel met eding werken.
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Hmmmm.

Wat voor freeswerk doe je ?
Ik heb hier een Sauter FM1000-OFL , niet op m'n CNC maar onder een freestafeltje.
Wisselen gaat met een beugel, heel handig.
Quepee schreef: 20 aug 2025 12:43 Ik meen te herinneren dat de mannen van Eding deze bij zich hadden afgelopen meeting bij Jacala.
Nou, dat heb ik even gemist dan, ik was daar wel.
Interessant, zoiets heb ik ook wel eens verzonnen maar ik zie teveel problemen er mee, conus wisselaar is beter maar zeker wel prijzig.
NB : ik gebruik weldon houders, spantangen nog alleen voor bijzondere maten.
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Ik zou wat echte geb4uikers ervaringen zoeken op het internet.
Eding heeft ondersteuning gegeven en dat werkt.
Voor hout schuim frezen zou ik het wel vertrouwen voor metaal , aluminium ik weet het zo net nog niet. De frees wordt niet met het juiste aantal Nm vast gezet en als het loslaat heb je een projectiel.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Nee hoor, dan wordt je freeswerk gewoon steeds dieper totdat de frees in het werk/tafel blijft staan en de freesmotor zonder frees verder gaat.

In principe geloof ik wel dat de massa van de spindel gebruiken voor het aandraai/losdraai koppel nog wel goed kan werken. Lijkt me alleen tricky als-ie de draad net verkeerd pakt ofzoiets.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Als je meest wisselt tussen 2 frezen (boor) dan is een 2e freesmotor nog een optie (misschien).
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

De teksten druipen van AI.
En dit is amerikaans en erg goedkoop.

Zelfs als het een echt bedrijf is dan zou ik er niet genoeg van durven verwachten.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ben toch wel nieuwsgierig hoe het nu echt (zou moeten) werkt.
Kan me voorstellen dat die moer in een zeskante houder zit die een vrijheid heeft van b.v. 5 omwentelingen.
Die houder is verend in de diepte.
Dus wanneer je een tool gaat halen, drukt de spindel die moer in, draait kort achteruit, daardoor past de draad meestal net iets beter.
Vervolgens geef je die motor kort die lage snelheid mee (dat moet die VFD dan wel kunnen)
Die moer draait 5 omwentelingen en blokkeert dan omdat die houder niet verder wil. Dan zit er volgens mij een redelijk bekende kracht in die spil door toeren en massa.
Hoe je er voor zorgt dat de frees ook nog een beetje op z'n plek blijft in die spantang, ik probeer nooit of die veer klemming voldoende is om de frees op de plek te houden.

Losdraaien idem dito, spil komt op gang, va 5 omwentelingen slaat de moer vast in de houder en draait de spil los. (hopen we)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 20 aug 2025 15:31 Hoe je er voor zorgt dat de frees ook nog een beetje op z'n plek blijft in die spantang
Niet denk ik? Na het wisselen de freeslengte overnieuw inmeten dus, lijkt me.

Ik heb ooit zoiets overwogen met een paar goedkope luchtratels (eentje per gereedschapje), wat kleppen, en lange doppen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
buitermark
Contacteer:

Bericht door buitermark »

Er is een grote groep enthousiaste gebruikers op Discord

https://discord.com/channels/1077383334080032898/

Zij hebben daar dus een eigen kanaal, eding zit daar nu nog niet tussen.

Het lijkt wel betrouwbaar te werken...
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 3 times

Bericht door Huub Buis »

buitermark schreef: 20 aug 2025 16:09 Het lijkt wel betrouwbaar te werken
Ik heb eerlijk gezegd geen vertrouwen in dit systeem. Toch zou het voor mij kunnen werken voor het boren van printplaatjes en misschien ander niet zo zwaar freeswerk. Met één houder voor één tool, een macro om de tool te lossen en een macro om de tool vast te zetten, zou het wisselen van een boortje toch gemakkelijker gaan. Weer iets om op het lijstje te zetten.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 20 aug 2025 16:01
hugo stoutjesdijk schreef: 20 aug 2025 15:31 Hoe je er voor zorgt dat de frees ook nog een beetje op z'n plek blijft in die spantang
Niet denk ik? Na het wisselen de freeslengte overnieuw inmeten dus, lijkt me.
Ja, dat in ieder geval, maar als ie zover er uit zakt dat de klemlengte niet meer toereikend is wordt het een uitdaging.

Ik ben benieuwd naar de eerste echte filmpjes over de werking.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Ervoor zorgen dat-ie er niet zo ver uit zakt is makkelijk op te lossen lijkt me. Schuimpje in de pocket, drupje lijm aan de bovenkant van de spantang, bla.

Ik ben nog niet helemaal overtuigd, maar dan vooral kwa slagingskans van een wissel en eventueel de levensduur van het geheel.
buitermark
Contacteer:

Bericht door buitermark »

hugo stoutjesdijk schreef: 21 aug 2025 08:20Ik ben benieuwd naar de eerste echte filmpjes over de werking.
Dat is een inkoppertje Hugo...

Filmpjes zat op youtroep...https://www.youtube.com/results?search_ ... change+atc
Plaats reactie