hugo stoutjesdijk schreef: 21 aug 2025 08:16
Wat ik alleen niet begrijp is wat die kolom 'm' is en waarom daar 1,25 staat.
Maar waarschijnlijk zitten er nog andere knoppen die daar naar verwijzen, of is het misschien de instelling voor de draadsnijklok.
Verder ben ik bang dat er nog veel meer mist rondom die tandwielen, een hele kast, iets van olie opvang, ik zie 2 buisjes, die zouden ooit naar een rondpomp systeem gegaan kunnen zijn.
Maar verder ziet die machine er robuust uit.
Ik heb er meerdere tandwielen bij. als tussentandwiel zat er nu 77 en 127 tanden bij deze zitten aan elkaar en op een lager die kan ik omdraaien welke ik wil kiezen.
Ik denk dat de vorige eigenaar als laatst Engelse draad heeft gesneden en dat daarom die tandwielen wel compleet zijn.
de tandwielen van 1.25 zitten er niet allemaal bij. vandaar mijn vraag.
er word gebruik gemaakt van 1.5 en 1.25 tandwielen dit is volgens mij gedaan dat je minder fouten kunt maken met de tandwielen verzetten.

dit staat in de handleiding
Ik heb de draaibank al een jaar of 15 in bezit.
Maar eindelijk nooit gebruikt om er draad mee te snijden.
nu heb ik meerdere projecten waar ik draad op moet hebben.
dus ik wou mezelf er in verdiepen.
toen ik hem kocht zaten er losse tandwielen bij maar niet compleet blijkt nu.
Het is inderdaad een hele sterke fijne machine
vooral het schakelen tussen snelheden is idiaal.
links kun je aan het grote wiel draaien daar staat dan het toerental in en met de hendel erlangs schakelt hij de tandwielen
het klopt dat er een kap omheen zit die heb ik verwijderd de afbeelding met de tandwiel kolom is van de binnenkant van de kap.
de pijpjes zitten recht boven de tandwielen die geven af en toe een druppeltje olie die kan ik instellen in twee snelheden met een knopje.
De draaibank word gesmeerd met een continue draaiende pomp. en een olievoorraad tank in de draaibank.