3d scanners

Als er verzoeken zijn om bijv, een nieuw sub-forum aan te maken of tips en ideeën. Die kunnen jullie hier kwijt.

Moderator: Moderators

Jan de frees man

3d scanners

Bericht door Jan de frees man »

Hoi,

Is het misschien een idee om een onderwerp "3d scanners" te maken?

Dan kunnen we daar ervaringen,tips,etc delen met elkaar.

Laat maar horen,
Markus
Donateur
Has thanked: 2 times
Contacteer:

Re: 3d scanners

Bericht door Markus »

Voor een heleboel scan situaties kun je tegenwoordig met photo naar 3D software veel sneller en makkelijker een 3D model maken met behulp van 1 of meer fotos. Zoek eens Hunyuan3D. Je kunt dit online doen (meestal gratis) of de zooi installeren op je eigen PC (dat kan ingewikkeld zijn)

Naast het omzetten naar 3D kan AI je model ook opdelen in logische onderdelen, dat maakt een bepaalde dingen makkelijk

Greezt,

Markus
Kjelt
Donateur
Been thanked: 1 time

Bericht door Kjelt »

Markus schreef: 21 sep 2025 17:11 Voor een heleboel scan situaties kun je tegenwoordig met photo naar 3D software veel sneller en makkelijker een 3D model maken met behulp van 1 of meer fotos. Zoek eens Hunyuan3D. Je kunt dit online doen (meestal gratis) of de zooi installeren op je eigen PC (dat kan ingewikkeld zijn)

Naast het omzetten naar 3D kan AI je model ook opdelen in logische onderdelen, dat maakt een bepaalde dingen makkelijk

Greezt,

Markus
Is er misschien iemand bereid die dit komende cnc open dag kan demonstreren?
Markus
Donateur
Contacteer:

Bericht door Markus »

Kjelt schreef: 21 sep 2025 20:13 Is er misschien iemand bereid die dit komende cnc open dag kan demonstreren?
Ik hou niet van reizen en vooral niet van autorijden, dus omdat ik toevallig vandaag tijd en zin heb, heb ik een uitleg video gemaakt

Dit is dus een voorbeeld hoe het op je eigen PC kan draaien (wat voor PC je nodig hebt hoor je in de video). Als je online wilt uitproberen

https://3d.hunyuan.tencent.com/login (vertaal naar Engels en maak een account)

of hier

https://synexa.ai/explore/tencent/hunyuan3d-2

Als je een videokaart hebt met een Nvidia video chip en ten minste 8GB Vram (misschien wil 6GB ook maar dan heel langzaam) kun je thuis deze software offline gebruiken.

Om zelf te installeren gebruik de AI installer Pinokio die installeer je eerst dan start je dat op en dan kun je uit het menu "Hunyuan3D-2-LowVRAM" kiezen, dat installeren van Hunyuan3D-2 gaat even duren

Je kunt het ook zonder Pinokio installeren maar dat is een gedoe en als je de ballen verstand van dat soort dingen hebt, gewoon Pinokio gebruiken , scheelt je heel veel stress.

Oh ja je kunt ook in plaats van image-to-3D ook tekst-to-3D doen, ik heb dat nog niet uitgeprobeerd maar ik ga er van uit dat je een tekst moet schijven in het Engels (noemen ze een prompt) dat beschijft wat je wilt hebben en dan probeert de AI dat in 3D voor je te maken

Heb je nog geen Nvdia Videokaat dan is de RTX3080 een beetje achterhaald, nu zou je kiezen voor een RTX 5070 of goedkoper of een RTX 5060. Ik zou zelf geen kaart met maar 8GB aan VRAM kopen, AI ontwikkelt zich heel erg snel en voor de meeste applicaties is 8GB echt te weinig. Minimaal 12 GB Vram zou ik aanraden en als je de AI toepassingen die Pinokio bied leuk vind en je kunt het je veroorloven ga dan voor 16 of 24GB Vram.

Greezt,

Markus
Jan de frees man

Bericht door Jan de frees man »

top!

Leuk filmpje, heb het geprobeerd, werkt perfect!
André-R
Donateur
Has thanked: 1 time

Bericht door André-R »

Maar als ik het goed begrijp heb je wel een beetje 'stevige' conputer nodig, iet gaat denk ik niet werken op mijn laptop
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

André-R schreef: 25 sep 2025 12:23 Maar als ik het goed begrijp heb je wel een beetje 'stevige' conputer nodig, iet gaat denk ik niet werken op mijn laptop
Eet het en je weet het.
Ik denk dat het wel mee zal vallen.
Markus
Donateur
Contacteer:

Bericht door Markus »

benkr schreef: 25 sep 2025 13:45 Ik denk dat het wel mee zal vallen.
Je kunt het waarschijnlijk aan de gang krijgen maar het kon wel eens heel lang duren tussen op knopje drukken en resultaat
Een forumgebruiker had het op een "zwakke" Nvidia kaart uitgeprobeerd en moest iets van een half uur wachten op resultaat.

Zou ik niet trekken, ben niet zo geduldig. Het is mogelijk om externe videokaarten aan laptops te hangen, maar das een gedoe, ik zou dan gewoon ergens online je omzettingen laten doen, nadeel je weet niet of je jouw scans inpikken. Een tussen oplossing is een videokaart online huren en het programma in de cloud installeren. Maar das nog meer gedoe, waar wat voorkennis voor nodig is van python en linux, met als enig grote voordeel dat cloud videokaarten vaak monsters zijn en dat je dan je resultaat in seconden hebt.

In het kort betere videokaart (met meer VRAM) sneller resultaat. OP AMD videokaarten en kaarten met minder dan 6GB aan Vram gaat het zeer waarschijnlijk niet draaien.

Moderne videokaarten hebben vaak duizenden mini processoren om zo taken parallel uit te voeren bij NVidia heten die cuda cores en tensor cores
de rtx3080 heeft bijvoorbeeld 8704 CUDA cores. Zonder deze mini processoren moet je computer processor de taak uit voeren en die heeft vaak maar 4 of 8 cores, gaat dus eeuwig duren.

Greezt,

Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 26 sep 2025 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Er zijn tegenwoordig genoeg ‘school’ laptops die nvidia on board hebben. Dus om gelijk een laptop af te serveren is te kort door de bocht.
Met ‘school’ dan denk ik niet gelijk aan het duurste van het duurste.
En je zet het aan voordat je aan tafel verwacht wordt, en als je voldaan bent, zal dat rekenwonder ook wel klaar zijn.
En natuurlijk wel gelijk met het meest ingewikkelde experiment beginnen. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Probleem met die AI modellen is de honger naar geheugen voor de videoprocessor; VRAM dus. Dat houd bij veel laptops niet over, al is een laptop kiezen op basis van een AMD chip wel een aardige workaround.

Maar, jullie hebben me nieuwsgierig gemaakt dus ik heb dat hunyuan3D-2 ook maar eens geprobeerd. Wel via de officiele installatieinstructies, en dus ook niet het 'GPU Poor' model.

Willekeurig batterijpackje van m'n bureau gepakt, want dat is nou net iets wat ik niet perse ultranauwkeurig zou willen hebben maar wel als 'paspop' bij het tekenen van andere zaken. Dat zijn 3 18650 celletjes met eindkapjes en wat aansluitdraadjes.

Dit is van alle foto's de best gelukte:

Afbeelding

Mjah. Niet geheel onbruikbaar. Maar om nou te zeggen dat ik nou diep onder de indruk ben, neu.
Nog even wachten tot je door het ML-model extra aanzichten te voeren het 3D-model kunt verfijnen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat soort systemen zijn nu eenmaal het best op krokodillen in het water. Of ander rommelig spul waarbij het op het oog heel wat lijkt.
Niets veranderd de afgelopen 40 jaar, toen ik met een zeer strak logo in arial font aankwam bij iemand die beweerde gcode te kunnen maken van plaatjes via een scanner. De ontwikkelaar van het betreffende pakket vond mij vals. :mrgreen:
( nou ja, het is allemaal natuurlijk best knap, maar het principe blijft )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Markus
Donateur
Contacteer:

Bericht door Markus »

DaBit schreef: 26 sep 2025 11:33 Mjah. Niet geheel onbruikbaar. Maar om nou te zeggen dat ik nou diep onder de indruk ben, neu.
Nog even wachten tot je door het ML-model extra aanzichten te voeren het 3D-model kunt verfijnen.
Ben nog verbaast hoe goed deze oude versie van Hunyuan3D deze batterijtjes doet. Ik was teleurgesteld bij versie 2 over onnauwkeurige menselijke gezichten, terwijl die dieren en fantasie monsters best goed deed. Inmiddels lijkt de nieuwe versie met nieuwe modellen menselijke gezichten veel beter te doen. Of het ook beter is in andere soorten van dingen, weet ik niet.

Wat info voor mensen die nog nooit iets thuis met AI gedaan hebben:
AI software werken met modellen, en die modellen moeten worden getraind. Simpel gezegd (bij deze AI toepassing) moet je in de training enorm veel foto's laten zien met daarbij hun 3D scans, zo leert het model wat voor afmetingen iets heeft, en hoe de achter en onderkant van dingen eruit ziet. Het wordt dud niet erin geprogrammeerd met een database of zoiets, nee de AI leert. In eerste instantie komen de modellen van de makers van de toepassing zelf. In dit geval (Hunyuan3D) van Tencent.

Dat betekend niet dat de AI alleen dingen kan om te zetten die voorkwamen in de training data. Als je maar met genoeg training data werkt kan de AI ook voorwerpen snappen die het nog nooit eerder gezien heeft. Net als wij mensen.

Normaliter als je betere resultaten wilt hebben van AI software dan kun je het her-trainen of een kleiner model maken dat bij stuurt (LoRA (Low-Rank Adaptation) ). Je zou dus de standaard modellen van Hunyuan3D kunnen her-trainen of (wat veel sneller gaat) een LoRA maken.

Dat wordt heel veel gedaan voor Tekst-2-Image modellen, gewoon door enthousiaste gebruikers, voor bijvoorbeeld Stable-Diffusion en Flux modellen (kijk eens op civitai) daar staan heel veel Tekst-2-Image modellen en LoRA's.

Overigens kan Tekst-2-Image heel nuttig zijn in combinatie met Hunyuan3D, je kunt dan eerst een mooi plaatje maken van iets wat met met een beschrijving hebt verzonnen, om het vervolgens om te zetten naar 3D. Dit zou heel leuk kunnen zijn voor poppetjes, speelgoed en dergelijke. Ik heb wel eens dit soort dingen in CAD proberen te maken met 3D sculpt software, het was heel veel werk. Beschrijvingen maken van wat je wilt is veel sneller.

Wat je ook kan doen is een bestaande foto aanleveren en dan met een beschrijving (prompt) het object in de foto veranderen in een andere stijl
Dat heb ik bijvoorbeeld hier gedaan ik heb een foto edit AI (Qwen image edit) dat monster gezichtje van klei om te zetten naar iets in een cartoon stijl. Dit was het resultaat

2564825832

In Hunyuan3D zit al Tekst-2-3D maar ik heb het nog niet uitgeprobeerd, ik kan niet zeggen of het goed werkt.

Tenslotte, er zijn een zooi AI modellen van Hunyuan3D te gebruiken de grootste is iets van 7,5 GB de kleinste iets van 4GB, over het algemeen zeggen mensen dat de kleinere modellen onnauwkeuriger , slechter zijn, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Het zijn deze files die dus in de Video Ram (Vram) van je video kaart geladen worden.

en wat betreft laptops de goedkoopste laptop die ik even snel kan vinden met een NVidia kaart met minimaal 6GB aan Vram is rond de 700 Euro. Die is van Lenovo en heeft een NVIDIA GeForce RTX 3060 met 6 GB aan Vram. Die zou grootste Hunyuan3D model de LowVram versie van de software (die bij pinokio te installeren is) in theorie aan moeten kunnen. Maar zoals ik al zei: ga je een videokaart kopen voor AI toepassingen koop dan eentje met het grootste Vram die je je kunt veroorloven want zoals je bij pinokio kan zien er zijn er veel hele leuke AI toepassingen die je thuis offline kan draaien.

Zo ben ik al een paar dagen bezig met Qwen Image Edit om foto's te bewerken gewoon door te beschrijven wat je anders wilt hebben, het kan bijvoorbeeld heel goed hele oude foto's restaureren. Maar ook dus om dingen die je al hebt te veranderen (zie klei monster ding voorbeeld).

Greezt,

Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 26 sep 2025 14:38, 9 keer totaal gewijzigd.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Dat Tencent model dient natuurlijk een doel voor dat bedrijf: de onderbedrijfjes maken van die verslavende free-to-play-pay-to-win spelletjes en social media. Leuk als je dan van je kat of jezelf een avatar kunt maken waarmee je in de digitale wereld echt geld kunt uitgeven en ook leuk om snel aan digitale goedgenoeg-lijkende equivalenten van echte dingen te komen voor gebruik in je software.

Accuraat dingen 3Dscannen staat vast niet erg hoog op de lijst. Maartoch, als je net zoals bij een chatgpt of suno ofzo de output kunt verfijnen door de 'AI' te sturen dan kan het ook best bruikbaar zijn als een accurate digitale representatie wel belangrijk is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kars-cnc
Donateur

Bericht door Kars-cnc »

Markus schreef: 26 sep 2025 09:25 ik zou dan gewoon ergens online je omzettingen laten doen, nadeel je weet niet of je jouw scans inpikken.
Nou... wat heet "inpikken", in veel gevallen zal het voorwerp wat je gaat scannen en reproduceren niet jou intellectueel eigendom zijn...

Heb je bijvoorbeeld wel nagevraagd of het masker wat je als voorbeeld gebruikt rechtenvrij is? Anders heeft het stelen al plaats gevonden voor je de boel on-line zet :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Kars-cnc op 26 sep 2025 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie