en

de bovenste is een Bronzen Kogel van 40 mm "gevangen" in een kubus van 40 x 40 x 40 mm.. de kogel ligt los, maar kan niet door de gaten, die zijn namelijk niet groter dan 36 mm
't aluminium geval is met hetzelfde programma gemaakt, maar voor de lange kanten is de contuor aangepast van een cirkeltje naar een ovaal..
hoe heb ik dit gedaan?.. met een Heidenhain besturing ( TNC 410 ) , die kan met Variabelen frezen.. en in het programma zitten 2 wiskundige functies voor x en z coordinaat op een cirkelboog met radius 20 .. die verrekenen per stap van 0,2 graad de lengte en radius van de (bolkop) frees van 3 mm, zodat het "bolletje van de frees" tangentiaal aan de Cirkel van 40 mm blijft.. door dit grapje op alle vlakkn uit te halen krijg je dus een Kogel.. of een ovale "capsule"
met ditzelfde programma kan ik ook complexere contouren van een radius voorzien.. inmiddels is het programma geëvolueerd tot een "Cyclus" ik kan in het programma makkelijk instellen welke radius ik wil maken,en welke hoekstap ik gebruik.. de afmetingen van de frees worden door het programma verrekend voor de besturing.. als een frees niet meer in een bepaald deel van de contour zou passen, dan komt ie er ook niet meer omdat de gegevens in een contour-cyclus worden geladen.. ( 't klinkt allemaal heel simpel, maar dat is het uiteindelijk ook, er zit echter wel een paar maanden puzzelwerk in om het helemaal waterdicht te krijgen )
Wie Volgt?