Kress toerenregeling

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
DaBit
Donateur

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

Mwoah, ik maak het ding in de eerste instantie gewoon voor mezelf natuurlijk. Maak ik er anderen blij mee, nou, dan doen we gewoon een beperkte serie. Een mooi fabrieksmatig geproduceerd printplaatje heeft kwa betrouwbaarheid en netheid zo z'n voordelen, dus dat wil ik zelf ook wel en zeker als ik iemand anders voor een deel van de vaste kosten op kan laten draaien :D

Mijn eigen componentenvoorraad en de projectrestanten van de baas is allemaal 0603 of kleiner weerstandjes, TSSOP IC's, enz. Het tegenwoordig gangbare SMD-spul dus. Voor mij een goeie reden om dat te gebruiken; kom ik wat te kort of heb ik net een 1k2 weerstandje ipv 1k nodig, dan grabbel ik het hier uit de bakjes. Ik heb ook absoluut geen problemen om dat spul handmatig te verwerken. Ook niet op gaatjesprint; IC's in DIP zijn dan nog wel handig, maar weerstand- en condensatorspul past prima tussen 2 soldeervlakjes. Conventioneel spul heb ik dus maar weinig liggen en het is relatief ook knap prijzig (een rolletje met 5000 0603/1% weerstanden kost maar 5 euro..)

Zelf gefreesd of geetst spul, mjah, voor eigen gebruik vind ik dat prima, maar om uit te leveren aan een ander vind ik het alleen als enkelzijdige print goed en netjes genoeg. Beetje beroepsdeformatie denk ik (elektronica is m'n vak, maar dat hadden jullie vast al wel door).

Magoed, dat hoeft geen ramp te wezen, want als je graag zelf je printje freest: ga je gang; ik post de Gerbers en boardfiles wel. Privespul doe ik in EAGLE dus da's software die een ander ook zo kan downloaden en gebruiken. Dan kun je zelf rommelen met eagle2gcode, of je maakt er zelf maar een conventioneel ontwerp van. Wil je de hex-file hebben om zelf de software in de uC te blazen, prima. Moet ik een voorgeprogrammeerde uC op de post doen, ook prima. Je doet maar wat je wil, als je maar een beetje rekening houd met m'n gevoelens zeg maar. Als je er handel in ziet, ze produceert, en zegt dat je het zelf verzonnen hebt dan ben je een l*l, dus dat mag je niet. Als je ze produceert en je geeft mij braaf een deel van de winst of wat spulletjes voor de hobby, prima hoor. Maak je er een stel voor vriendjes, ook prima, hoef ik niks voor te hebben. Afijn, je snapt het idee wel.

Nummers wegkrassen of dingen anderzins ontoegankelijk maken ga ik dus niet doen in ieder geval. Jullie hebben net zo goed als ik een hekel aan zwarte doosjes waar een paar draden uitkomen en waar je niks mee kunt als je net effe een kleinigheidje anders wil hebben of als-ie stuk is en je eigenlijk wel een schema wilt hebben om te kunnen repareren enzo.

Ik zal eens achter de tekentafel gaan kruipen...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
BriBis
Contacteer:

Bericht door BriBis »

DaBit schreef:Magoed, dat hoeft geen ramp te wezen, want als je graag zelf je printje freest: ga je gang; ik post de Gerbers en boardfiles wel. Privespul doe ik in EAGLE dus da's software die een ander ook zo kan downloaden en gebruiken. Dan kun je zelf rommelen met eagle2gcode, of je maakt er zelf maar een conventioneel ontwerp van. Wil je de hex-file hebben om zelf de software in de uC te blazen, prima. Moet ik een voorgeprogrammeerde uC op de post doen, ook prima. Je doet maar wat je wil, als je maar een beetje rekening houd met m'n gevoelens zeg maar. Als je er handel in ziet, ze produceert, en zegt dat je het zelf verzonnen hebt dan ben je een l*l, dus dat mag je niet. Als je ze produceert en je geeft mij braaf een deel van de winst of wat spulletjes voor de hobby, prima hoor. Maak je er een stel voor vriendjes, ook prima, hoef ik niks voor te hebben. Afijn, je snapt het idee wel.

Nummers wegkrassen of dingen anderzins ontoegankelijk maken ga ik dus niet doen in ieder geval. Jullie hebben net zo goed als ik een hekel aan zwarte doosjes waar een paar draden uitkomen en waar je niks mee kunt als je net effe een kleinigheidje anders wil hebben of als-ie stuk is en je eigenlijk wel een schema wilt hebben om te kunnen repareren enzo..
Er zouden meer mensen zoals jij moeten zijn.. Niet overal altijd maar wist uit willen halen, al is het alleen maar mede-cnc-ers helpen. 8)
Ik zie je ontwerp graag tegemoet (en wellicht kunnen we meedenken in hard- /software)..

Maare,
Mijn eigen componentenvoorraad en de projectrestanten van de baas is allemaal 0603 of kleiner weerstandjes, TSSOP IC's, enz. Het tegenwoordig gangbare SMD-spul dus.
0603 of kleiner is bij je werkgever standaard?? :shock: Het meeste wordt volgens mij (ik ben zelf ook ontwerper/ontwikkelaar bij een elektronica bedrijfje) nog vervaardigd in 0805.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

BriBis schreef: Er zouden meer mensen zoals jij moeten zijn.. Niet overal altijd maar wist uit willen halen, al is het alleen maar mede-cnc-ers helpen. 8)
Nou, als ik er winst uit wil gaan halen begint het teveel op werken te lijken, en dat doe ik al genoeg :)
0603 of kleiner is bij je werkgever standaard?? :shock: Het meeste wordt volgens mij (ik ben zelf ook ontwerper/ontwikkelaar bij een elektronica bedrijfje) nog vervaardigd in 0805.
Hmm, ik krijg wel eens ooit de vraag of ik bij voorkeur niet kleiner wil gaan dan 0603, maar verder is dat soort spul gewoon gangbaar. Een bestukkingsmachine bij een productiebedrijf heeft er absoluut geen problemen mee, wijzelf voor de handmatige proto's ook niet (maar met 0402 eigenlijk ook niet), het kost minder aan onderdelen (maar da's muggenziften), het scheelt wat printoppervlak (kleiner en goedkoper), en je kunt er compacter mee bouwen dus kleinere storing-oppikkende en EM-stralende oppervlakken. Ik zie alleen maar voordelen. 0603 beschouw ik wel als sweet spot momenteel overigens; met conventionele via's win je met 0402 amper ruimte omdat die nog steeds 0,8-0,9mm in 't rond nodig hebben. Met microvia's en een HDI bord word het een ander verhaal. En dat begint wel te komen; ik betaalde laatst op 18 euro per PCB maar 25 cent extra voor microvia's tussen laag 1 en 2. Kijk, dan begint dat de moeite te worden; kun je het oppervlak dichtplakken, de PCB-grootte halveren, en zo toch nog goedkoper uitkomen.

De enige packages waar ik echt niet dol op ben zijn QFN's en van die misselijke 0,3mm pitch connectoren. QFN's leveren toch regelmatig gedonder op; het is de goedkoopste packaging voor de fabrikant en kwalitatief niet altijd even geweldig. De finepitch-connectoren hebben toch zo af en toe een pootje iets scheef staan, en dan heb je weer een kortsluiting te pakken
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
veteq
Contacteer:

Bericht door veteq »

Het leven kan soms zo lekker makkelijk zijn heh.... :lol:
Stel je toch eens voor dat je zou moeten werken voor je geld waar je een hekel had aan wat je moest doen.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nog even een gekke vraag: ... als je die regelaar voor elkaar krijgt.. is het dan ook mogelijk om linksom te draaien?..

voor dynamische gereedschapmeting zou dat namelijk wel fijn zijn... minder kans op schade aan taster en freesje..
PieterVerhees

Een toerenregeling. Wat is het ons waard...?

Bericht door PieterVerhees »

Beste Dabit,

@forumlezers: Dabit heeft iets wat we graag willen wat is het ons waard? Zie einde mail....

Wat fijn voor anderen dat jij de kennis hebt om zo'n sturing te maken. Wat lastig voor jou zelf om tijd, plezier, investering, doorzetting, netwerk in het internet-informatieputje te moeten gooien... Dat je het als iets negatiefs ervaart kan ik begrijpen. Inderdaad; ieder gaat er mee aan de loop. Ik doe dat ook voor eigen gebruik. Al zal ik er nooit een handeltje van gaan maken. Mijn geweten staat me dat niet toe.

Suggesties:
Maak er een kickstarter project van: laat anderen je met een financieel schoudersteuntje hun support betuigen. Dan kun jij je werk tot een serieuzer level tillen. Een dergelijke sturing past op meer plekken dan binnen dit forum.

Kunnen we zelf kickstarten?
Elke liefhebber betaalt 50 euro en jij levert ons een printje, de schema's, de rest doen we zelf?
Hoeveel geld heb je nodig? Laat ons maar leuren en kandidaten zoeken. Het x bedrag gedeeld door de mensen die wij bij elkaar vinden. Geef ons een maand, kijk of je het aan het eind ervan er mee aan de slag kan...

Wie heeft er verstand van Copyright oid in deze materie.
Zorg in ieder geval dat jij de nodige aandacht genereert voor jouw skills en dat jij de "brains" achter dit project blijft.

Alle begrip voor je aarzelingen en gereserveerdheid. Ik heb graag dat makers als jij ongebreideld en met enthousiasme aan het produceren slaan.

Hoe kan ik helpen? Laat het weten...

@FORUMLEZERS: ik wil best gaan inventariseren en zo een voorzet voor Dabit maken.
Wie heeft er 50,- over voor een kale print (voor reguliere onderdelen) en de schema's. Ik wel. We kunnen altijd elkaar helpen als Dabit er toch smd's op wil gebruiken. Stuur mij een privé bericht en ik maak alvast een lijst van liefhebbers voor Dabit.
MAAK ANDEREN EROP ATTENT!!! Hoe meer zielen hoe meer vreugd :P

Als er voldoende interesse is ga ik nadenken hoe ieder zich kan serieus kan engageren met dit project. (Aanbetaling oid).

Ter info: Ik ben nieuw op dit forum, maar bouw al jaren aan en met mijn eigen CNC frees (Profiler). Die ondertussen op EMC2 loopt en aangepaste electronica heeft, maar een KRESS zonde fatsoenlijke toerenregeling. Ik vind dit weer zo'n goed plan van iemand van de internet-gemeenschap en hoop een steentje te kunnen bijdragen.
Meer info:
http://www.elektor.nl/forum/forum/actue ... ight=linux , en
http://www.pieterverhees.nl/sparklesaga ... -neck.html.

Pieter
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

veteq schreef:Stel je toch eens voor dat je zou moeten werken voor je geld waar je een hekel had aan wat je moest doen.
Dat doe ik per definitie niet, althans niet structureel (in elke baan komen er wel eens k*tklusjes langs) :)
Arie Kabaalstra schreef:Nog even een gekke vraag: ... als je die regelaar voor elkaar krijgt.. is het dan ook mogelijk om linksom te draaien?..
Niet via de regelaar. Je zou dan de draden naar stator of rotor om moeten wisselen met een wisselschakelaar (zodat je het magneetveld van 1 van de twee omdraait). En dat kun je ook 'nu' al doen. Overigens heb je dan hoogstwaarschijnlijk niet meer je volledige koppel, maar daar is het je ook niet om te doen.
Misschien is een optioneel wisselrelais op de print voor dat doel nog geen gek plan. Ik heb er geen behoefte aan, maar je hoeft het ding niet op de print te zetten tenslotte.
PieterVerhees schreef:Wat lastig voor jou ... Dat je het als iets negatiefs ervaart kan ik begrijpen.
Nou, ik denk dat ik juist niet begrepen word en dat het iets opgeblazen word.

't is heel simpel: alles wat je zelf ook niet erg zou vinden als iemand dat met jouw ontwerpen doet mag je met mijn ontwerpen ook doen. Alles waar je zelf kwaad van zou worden niet.
Oftewel het aloude 'wat gij niet wilt dat U geschied, doet dat ook een ander niet'.

Maar 't is al een paar keer voorgekomen idd
Suggesties:
Maak er een kickstarter project van: laat anderen je met een financieel schoudersteuntje hun support betuigen. Dan kun jij je werk tot een serieuzer level tillen. Een dergelijke sturing past op meer plekken dan binnen dit forum.
Hoeft niet hoor.

Ik ga het prototype gewoon lekker voor mezelf maken, wat ik toch al zou doen. Met als uitzondering dat ik wel een layout maak en een stuk of 5-6 printjes laat maken in plaats van het spul op gaatjesprint mikken.
Als het spul doet wat het moet doen dan raak ik die extra printjes hier wel kwijt.

Is de interesse groot genoeg, dan kan er van versie 2 eventueel wel een serie-tje gemaakt worden, maar da's stap 2.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mwah.. als je er iets op kunt knopen ( al dan niet naar behoefte ) dan is 't toch prima?.. je zou een "hoekje" op de print vrij kunnen laten.. wil je links/rechts?.. dan plak je daar een componentje op dat daarvoor zorgt.. wil je alleen rechtsom?.. prima.. dan laat je dat componentje weg.. :)
temmink
Contacteer:

Bericht door temmink »

Yep, hier ook een kress gebruiker.

Het zou inderdaad 'prettig' zijn als de kress toerental geregeld kan worden vanuit de CNC.
electronica is niet mijn werk, maar een beetje een hobby, bouw binnenkort een diy smd reflowerer, dus SMD is geen probleem, hoop ik ;-)

Dus ik doe graag mee.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef:Mwah.. als je er iets op kunt knopen ( al dan niet naar behoefte ) dan is 't toch prima?.. je zou een "hoekje" op de print vrij kunnen laten..
Juistem, precies wat ik ook schreef.
temmink schreef:maar een beetje een hobby, bouw binnenkort een diy smd reflowerer, dus SMD is geen probleem, hoop ik ;-)
Voor DIY: koop een Princess bakplaat bij de Blokker voor het voorverwarmen en een regelbaar hetelucht-soldeerboutje van Chinese makelij. Ben je tezamen 100 euro kwijt ofzo, en het levert een 10x beter resultaat dan een omgebouwde bakoven. Voor veel printen ook beter dan de kleine 'echte' infraroodoventjes; de 3kW verwarmingscapaciteit die je maximaal uit een enkelfasige 16A groep kunt trekken is toch wat aan de krappe kant en gelijkmatig verwarmen blijkt ook niet simpel. Met de beperkingen van die apparaten moet je ook om leren gaan; 't is niet schuif er maar in, druk op de knop, en het komt er perfect uit.

Print voorverwarmen tot 130 graden oid op de bakplaat, reflowen door hetelucht er overheen te kwispelen. Zo deed ik het hier op het werk nog niet zo lang geleden ook, en zo doe ik het nog wel eens ooit omdat het proces veel controle bied. Je kunt van zowel zware spoelen als klein SMD de temperatuurtoename perfect regelen door er iets meer of minder overheen te kwispelen, en je ziet hoe de tin vloeit.
cocodile
Contacteer:

Bericht door cocodile »

Voor SMD zoals PLCC-44 "steek-achtigen" gewoon een boutje met een fijn puntje, works a treat! :P
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Voor 0,5mm+ pitch spul gewoon de 3,2mm of 2,4mm beitelpunt, werkt nog beter :P
Ik heb persoonlijk een hekel aan die kleine puntjes; je kunt er niet fatsoenlijk snel warmte mee overbrengen, ze worden snel vies en je tin zit altijd aan de verkeerde kant in een veel te grote bobbel.

(Overigens solderen QFP's enzo heel makkelijk; beetje flux erop, beetje tin aan de punt, keer erlangs trekken, hoppa, weer 52 pootjes gedaan).

Dat minispul is allemaal een stuk simpeler solderen dan dat geklooi met pootjes ombuigen/afknippen/ervoor zorgen dat de weerstand er niet uitdondert als je 'm wil solderen/enzovoorts. En dan zelf je printjes maken; heb je het ding geetst, kun je nog eens 500 gaatjes gaan boren waarvan je er de eerste keer zeker 20 vergeet. Joepie.
Wat dat betreft hoef ik echt niet terug naar de 'goeie oude tijd'. Connectoren heb ik graag met pinnen, elco's en transformatoren ook, maar verder mogen ze het houden.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Beetje zitten hobbyen vanavond. Ik ben nog niet klaar; de vermogenstrappen en ompoolrelais moeten nog.

klik voor de PDF

Zitten trouwens nog een paar foutjes in.

Ik heb ietsjes geluisterd naar degenen die het gewoon zelf willen bouwen:

- Weerstanden en condensatoren zijn 1206 op z'n kleinst.
- D'r zit wat SO (Small Outline) spul tussen, maar als je dat niet kunt solderen behoor je niet aan deze print te beginnen.
- SMD spul is eventueel ook in DIP te verkrijgen voor de gaatjesprint-bouwers.
- Ik gebruik een beperkt aantal componentwaarden. Hoef je ook maar een paar waarden te kopen, scheelt kosten.
- Als het effe kan, dan wil ik eens kijken of de PCB layout niet enkelzijdig en met 'freesbare' clearances kan worden. Dat maakt 'm makkelijk maakbaar voor de meesten hier. Mijn eigen voorwaarde is echter eigenlijk wel dat-ie in het kastje van de BF20 moet passen.

Algemene features:

- Optisch geisoleerde ingangen (duhuh, de rest hangt aan de netspanning) met schmitt-trigger buffers. Storingsongevoelig en 't werkt ook uitstekend met die moderne zwakke parallelle poorten.
- Tenminste nog enige filtering aan de netingang om problemen met stuurelektronica te voorkomen; als ik hier zo rondlees is dat USBCNC-spul nog best gevoelig. 't zal geen CE-keuring doorkomen vrees ik, maar (aanzienlijk) lagere kosten vind ik voor hobbyspul belangrijker.
- dsPIC digitaal signaal controller in plaats van een simpeler 8-bit microprocessortje. Reden: analoog filteren en conditioneren kost geld en printoppervlak; digitaal kun je dat net zo goed of beter, en voor de prijs van het ding hoef ik het niet te laten (euro of 3).
- 2 optoencoder-ingangen voor spindeltoerental. Ik heb 2 spindels, de BF20 en de Kress. Komt wel maar 1 uitgang op te zitten, maar da's met een externe wisselschakelaar makkelijk om te zetten.
- Potmeteringang om zelf de snelheid in te stellen. Altijd handig. Zet 'm op 0 en je kunt het via PWM vanuit je CNC doen.
- Extra ingang voor 'spindle enable'. Heb ik zelf niet perse nodig, maar kan ooit van pas komen en je hoeft 'm niet te gebruiken.
- Indexpuls terug naar je CNC-sturing. Met LinuxCNC kun je dan de gemeten spindelsnelheid prima zien, met Mach volgens mij ook, en USBCNC zal het ook wel kunnen. Geen reden dus om er nog een display aan te hangen ofzo. Je kunt eventueel zelfs tappen als je spindel genoeg koppel levert (M10 in alu is geen probleem met de originele BF20 spindel in ieder geval).
- 'Auto-tune' jumper. Ik ben lui; als een computer iets voor me kan doen verrek ik het om het zelf te doen. Dat microprutsertje moet heel prima zelf z'n PID-parameters kunnen uitvissen, en ook of je maximale PID-bereik bijv. 6000 (normale spindel) of 30000 toeren (veredelde bovenfrees) is vind ik.

Nog niet op schema:
- Potentiaalvrij wisselrelais. Kun je een DC motor mee ompolen, en een universeelmotor in principe ook.
- 7Amp / 1200W max. vermogenstrap met geisoleerde IGBT; staat je koelplaat tenminste niet onder netspanning. Wil je meer stroom: de ongeisoleerde variant kan 20Amp hebben. Moet je wel ook het netspannings-ingangsdeel verzwaren.
- Eventueel een remweerstand. Zo'n ding vind een PID-controller die aanneemt dat het een lineair systeem betreft wel lekker, en hoe minder 'foezelfactoren' hoe beter.

firmware updates, hmm. Is in theorie mogelijk door extern een RS232 (of USB) naar TTL convertertje aan te sluiten. Maar of dat goedkoper is dan een programmertje van $25 incl. verzenden op ebay?
Microcontroller in een voetje zetten (is gewoon een DIP) en mij lief vragen of ik tegen verzendkosten wil wisselen voor een verse kan natuurlijk ook.
scyllatech
Contacteer:

Bericht door scyllatech »

Ik hoop, dat er ook printjes komen, waar de smd al op gemonteerd zijn, zoals eerder voorgesteld, want ik doe regelmatig wat met electronica, maar met smd heb ik geen ervaring en om voor één printje daar de spullen aan te schaffen lijkt me niet redelijk. :!:
Ik blijf dit met belangstelling volgen.
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
Plaats reactie