Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
DaBit
Donateur
Been thanked: 2 times

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: En de hele tafel goed in de lossingswas denk ik. ;-)
Dat denk ik niet, dat weet ik wel zeker :mrgreen: . Ik heb m'n lesje wel geleerd wat dat betreft...
(even een malletje trekken van een bestaande vorm. Euh, oeps, dat komt niet los. En nu?)
Trouwens met vet of ander spul moet je wel opletten bij epoxy, het kan zomaar gebeuren dat dat gebied niet lekker uithard.( ik heb wel eens problemen gehad door de kleeflaag van plakband ??) Misschien kunststof propjes over de uitstekende bouteindjes (soort dopmoertjes) met een 0-ringetje er tussen.
D'r hoort officieel al helemaal geen epoxy bij die boutjes te komen. Metaal-kunststof-metaal dient voldoende goed af te dichten.
Voor de rest is het ook nog een uitdaging om die bekisting dicht op je vlaktafel te krijgen. Maar als je dan toch gaten aan het boren bent, kunnen er nog wel wat trekstangetjes bij :P
Ik wilde eigenlijk de folie gewoon langs de wanden van de mal omhoog laten lopen, of eventueel eerst een laagje glasweefsel erin, dat deels laten harden en binnen 24 uur de EG erop.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
veteq
Contacteer:

Bericht door veteq »

veteq
Contacteer:

Bericht door veteq »

hugo stoutjesdijk schreef:http://www.premium-staal.nl/onze-produc ... mium-11730
Artikel-nr.: 990101
Omschrijving: PREMIUM 1.1730 - 50,0x10,0x1000
Precisie platstaal zonder bewerkingstoegift
Tol.: B +0,4/-0mm, D +0,25/-0mm, L +35/-0mm
Prijs (per stuk): 24,95 EUR
Is gewoon C45 constructie staal.
Geweldige link man, top.
Volgens mij echt de enige met zulke duidelijke prijzen en mooi spul.
Thanks
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

veteq schreef:Mylar hecht het epoxy niet aan.
Mooi. Da's wat degelijker spul dan PE folie in die diktes.
veteq schreef: Geweldige link man, top.
Volgens mij echt de enige met zulke duidelijke prijzen en mooi spul.
Thanks
Zeker een mooie link! Als je daadwerkelijk probeert te bestellen (ik wilde de verzendkosten weten) kom je wel op een 'stuur me een offerte' pagina uit. Magoed, het is te krijgen en voor die bedragen hoef ik niet een maand lang op droog brood.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:Zeker een mooie link! Als je daadwerkelijk probeert te bestellen (ik wilde de verzendkosten weten) kom je wel op een 'stuur me een offerte' pagina uit. Magoed, het is te krijgen en voor die bedragen hoef ik niet een maand lang op droog brood.
En dan die foto's he :lol:

Ik geloof ook niet dat de gemiddelde klant van zo'n staalleverantier via een webwinkel besteld. Of ze bellen of ze mailen gewoon even de bestelling door.
Als je niet precies vind wat je wilt, is bellen meestal toch wel handig, kun je nog es overleggen enzo.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Cirrus

Bericht door Cirrus »

veteq schreef:http://rczeilen.nl/racingmicromagic.nl/ ... 35&lang=NL

Mylar hecht het epoxy niet aan.
Hoeft niet, kan wel (polyesterfolie, epoxy hecht prima aan polyester). Ik zet het altijd even in de loswas.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: En dan die foto's he :lol:
Sja, foto's van een stukje stafmateriaal zijn nou eenmaal niet zo boeiend :lol:
Ik geloof ook niet dat de gemiddelde klant van zo'n staalleverantier via een webwinkel besteld. Of ze bellen of ze mailen gewoon even de bestelling door. Als je niet precies vind wat je wilt, is bellen meestal toch wel handig, kun je nog es overleggen enzo.
Zowiezo zijn dat soort bedrijven vaak nog niet zo vreselijk 'digitaal' ingesteld. Maar voor standaarddingetjes die niet al teveel kosten zoals stafmateriaal en plaatmateriaal is een webshop een vrij efficiente manier van verkopen. Een kwartier bellen met een werknemer voor een paar tientjes aan staal en d'r blijft niet veel winst meer over, want die werknemer zit er niet voor 2,50 per uur.
Cirrus schreef: Hoeft niet, kan wel (polyesterfolie, epoxy hecht prima aan polyester). Ik zet het altijd even in de loswas.
Nadeel van vertrouwen op loswas in deze toepassing is dat de 'scherpe kantjes' van de steentjes er doorheen schuren bij het verdichten. Dat hebben al een hoop mensen bewezen. Maar baat het niet, dan schaad het ook niet. Ik denk zowiezo dat een paar laagjes glasvezeldoek+epoxy in de mal leggen en deels uit laten harden voordat de EG erop gaat helemaal geen slecht plan is.
lazy_mosquito

Bericht door lazy_mosquito »

Vraag D): kunnen we eens lekker onconventioneel aan elke kant een enkel hoekcontactlager plaatsen en het ding zodanig voorspannen zodat-ie enige temperatuurvariatie kan hebben? Dan hebben we een vast-vast configuratie. ideaal: 4x de stijfheid en geen slenderness ratio 'problemen' meer. En de basis is staal, dus met relatieve uitzettingscoefficienten hoef ik niet veel rekening te houden.
Kun je niet een combinatie van beide doen?
Je gebruikt aan de motorkant een fixed connectie en aan de andere kant een semifixed connectie. Je gebruikt de lagers van een fixed connectie zonder deze vast te zetten. Gevolg ze kunnen wel nog bewegen in de lengte richting, maar de as gaat toch veel minder snel slingeren door het gebruik van twee lagers. Zou eventueel ook kunnen met twee losse lagers achter elkaar te plaatsen.

Is maar een idee.

Pieter
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Zo ongeveer doe ik het op de huidige BF20 ook. KO zit aan een kant opgesloten tussen 2 lagers met hoge voorspanning. De andere kant zweeft niet helemaal, maar zit ook licht opgespannen.
veteq
Contacteer:

Bericht door veteq »

DaBit schreef: Zeker een mooie link! Als je daadwerkelijk probeert te bestellen (ik wilde de verzendkosten weten) kom je wel op een 'stuur me een offerte' pagina uit. Magoed, het is te krijgen en voor die bedragen hoef ik niet een maand lang op droog brood.
ff Opgebeld, de prijzen c45 zijn voor de uitvoering met 2 gezaagde zijkanten en fijngefreesde boven -en onderkant.
De toleranties zijn niet bekend voor vlakheid en parallelliteit.

Beetje een wazig verhaal over zijkanten die mooi bewerkt zijn met een frees en eventuele boven - en onderkant geslepen.

Misumi blijft het goedkoop en duidelijk over toleranties.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

veteq schreef:ff Opgebeld, de prijzen c45 zijn voor de uitvoering met 2 gezaagde zijkanten en fijngefreesde boven -en onderkant.
De toleranties zijn niet bekend voor vlakheid en parallelliteit.
Hmm, tolerantie niet bekend voor de vlakheid is minder grappig. Inmiddels ook een prijs gehad van Hersbach, maar dat is toch heel beduidend duurder. Wie levert dat Misumi-spul, en wat kost dat?
Overigens verwacht ik opzich wel weg te kunnen komen met dat Abrams spul. Uiteindelijk word die strip tegen de vlaktafel aan geduwd.

Verder nog iets aan het spelen geweest:

Afbeelding

De opening in de brug is nu een boog ipv harde lijnen. Moedertje natuur verkiest vrijwel altijd ronde vormen boven hoekige, en die Romeinen waren ook al niet dom. En opzich is het wel te maken.
De vorm van de curve is gebaseerd op 'doorhangend touwtje' (hoe heet dat? kettinglijn?). In de bouw zijn ze er dol op. Nu moet het daar voornamelijk zichzelf dragen en hoeft het geen zijdelingse krachten op te vangen, maar als ik zo de eenvoudige simulaties mag geloven is die vorm ook voor mij wel geschikt.

Het model is inmiddels hol met ribbetjes, een torsionbox dus. Voor de echte bouw blijven balletjes en sateprikkers handiger, maar voor het modelleren niet. Nergens wanden dunner dan 30mm, en tegen de tijd dat er ook nog flapjes aan de voorkant zitten om het zwaartepunt tussen de karretjes te krijgen dan weegt die brug ongeveer 80kg. Is een tikje zwaarder dan de eerste voorspelling, maar nog te doen.

Bovenstaande vervorming met 250N 'freeskracht' is wel een beetje een erg simpele voorstelling van het geheel, maar het geeft met een E-modulus van 10GPa voor het EG wel enig inzicht: redelijk insignificant wat die brug aan vervorming doet, ook kwa torsie. Het zou nog wel een maatje compacter kunnen allemaal, maar ik denk niet dat ik dat doe.

Verder zit ik achter een stel THK CSR15 karretjes aan. Dat zou heerlijk compact bouwen en houd zo de momenten laag.
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hmm, tolerantie niet bekend voor de vlakheid is minder grappig. Inmiddels ook een prijs gehad van Hersbach, maar dat is toch heel beduidend duurder. Wie levert dat Misumi-spul, en wat kost dat?
Denk niet dat de prijs veel zal verschillen met Abrahs, maar als je appels met peren vergelijkt wel.
Die materiaal leveranciers leveren 'ruw' materiaal, ook al is het geslepen. Maar altijd bedoelt om zelf nog te bewerken. Bij Hersbach hebben ze de vraag misschien beter begrepen, en extra slijpservice gerekend.
Het zijn natuurlijk wel 2 verschillende vraagstellers geweest, dus ook verschillende uitleg.
Je kunt het beste bij een slijper informeren wat het naslijpen van standaard materiaal kost.
Mijn ervaring is dat de prijs onder de steep bij al die leveranciers heel weinig uit maakt.
( iets goedkoper, maar wel verzendkosten, of orderkosten, of zaagkosten, andere legering, wazige kwaliteit)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

De allerlastigste vragen in dit hele proces blijven 'wanneer is het goed genoeg?' en 'waar zit het punt dat 2x zoveel geld uitgeven amper meerwaarde brengt?'. Als ik meneer Hersbach 350 euro geef heb ik stripjes die zeker voldoen, maar ze zijn ook overkill want ze leveren meer (zowel in dikte als breedte evenwijdig geslepen) dan waar ik om gevraagd heb. Maar dat is hun insteek kwa kwaliteit leveren, opzich ook wat voor te zeggen.

Ik las ergens op het forum dat iemand een BF tafel ergens in Den Bosch vlak had laten slijpen. Daar ook maar eens informeren wat het slijpen los kost, en eventueel met geassembleerde brug. 80kg is logistiek nog te behappen.
JohnnyBerg

Bericht door JohnnyBerg »

Waarmee doe je die simulatie?

En zitten daar ook materiaal eigenschappen in?

Ik zou b.v. wel eens willen zien hoe een 16 mm as C45 staal met een lengte van 680 mm zich gedraagt bij een dynamische puntbelasting ..

En het was dan natuurlijk het mooiste als dat zou kloppen met mijn eigen waarneming :mrgreen:
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
Plaats reactie