De portaalfrees zal gebouwd worden met aluminium profielen (80x80, brug 80x120) en 6060 aluminium op maat. Een combinatie van 4 NEMA34 4.0Nm stappenmotoren, bijbehorende drivers (welke?) en 16x5mm kogelomloopspindels zal het geheel in beweging moeten brengen. Hiwin HGR20 (x en y) en HGR15 (z) rails gaan alles in goede banen leiden. Het werkbereik zal ongeveer 55x45x17cm zijn.
Ik ben al enkele weken aan het rondkijken op dit forum en heb veel ideeën gejat inspiratie opgedaan. Na vele uren tekenen ben ik op het onderstaande ontwerp uit gekomen.
Het model is niet compleet, o.a. kabelrupsen, eindschakelaars en vele schroefgaten ontbreken.
Voor de loslager kant heb ik gekozen voor Igus glijlagers, is dit een verstandige keuze?
In het model ligt nu nog een dikke plaat als bodem, maar als het budget het toelaat zal dit een T-slot plaat worden.
Een aantal dingen ben ik nog niet helemaal over uit. Zoals hierboven genoemd weet ik nog niet welke drivers ik ga gebruiken. Ook de rest van de elektronica zoals voeding, controller/breakout/interface, eindschakelaars en spindel heb ik nog niet echt naar gekeken. Al denk ik dat de spindel waarschijnlijk zo'n 2.2kw eBay spindel gaat worden.
Wat is jullie mening over mijn ontwerp? Zitten er nog grote en/of kleine fouten in?
============================================================================
============================================================================
Overzicht kosten tot nu toe:
ImpulseCNC.nl
- 4x Stappenmotor NEMA23 3.0Nm
- 4x Leadshine DM556 driver
- 1x 48VDC 320W voeding
- 10m 4 x 0,75mm2 kabel (afgeschermd)
- 3m 6 x 0,14mm2 kabel (afgeschermd)
- 2.2kW watergekoelde spindel
- 230V 2.2kW Yanyang VFD
- 13x ER20 collets