Brainstorm Tweede machine.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

hrscharft
Contacteer:

Brainstorm Tweede machine.

Bericht door hrscharft »

De eerste machine is nog maar amper klaar of er borrelt al weer wat niews. Uiteraard zou dit dan ook beter moeten worden.

Ik heb vandaag van Chris (Zoltar) een tas vol met onderdelen gekregen van een machine die hij niet langer bouwt en verkoopt.
Mooie gezette delen in RVS.

Nadat ik er een poosje mee in mijn handen heb gezeten en er eens goed naar heb gekeken is het onderstaande idee op komen borrelen.
Afmeting van het bed is 1200x650mm en voor Z ongeveer 270mm.

Misschien dat jullie er jullie mening eens over kunnen geven.
-Is de constructie bijvoorbeeld haalbaar.
-Zijn er bedrijven/particulieren die een stuk staal van 1,20m binnen de toleranties zo kunnen zetten.
-Waar zitten eventueel nog verbeterpunten.
-Uiteraard is een van de eisen wederom het budget zo laag mogelijk te houden.

Afbeelding

De onderdelen die ik dus van Chris heb gekregen.
Afbeelding

Het profiel wat ik dan zou moeten laten Zetten ergens.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gr,

Harm.

PS lagertjes en andere details er nog ff zelf bijbedenken. Het is een vlugge schets van wat het zou moeten gaan worden.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
assink
Contacteer:

Re: Brainstorm Tweede machine.

Bericht door assink »

Probleem met zetwerk is dat de hoek enigzins verloopt over de lengte. Dit heeft te maken met de doorbuiging van de zetbalk, dit word gecompenseerd met een bombering systeem. Hou hier rekening mee, oftewel laat het zetten met een zware zetbank met een bombering systeem om deze onnauwkeurigheid zo veel mogelijk te beperken ;)
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat onderdeel wat je wilt laten zetten, gaat niet lukken. Ze komen niet met het mes in dat hoekje.
Maar dat zou je eens bij een plaatwerker moeten overleggen, die kan je dat wel uitleggen.
Denk wel, hoe moeilijker het zetten, hoe slechter de tolerantie, en dat geld ook voor het aantal zettingen achter elkaar. Elke zetting telt de tolerantie op.
En zoals jij het 'oprolt' heb je 4 zettingen voor 1 V
Ik begrijp de grap van die 2e gezette V ook niet. ( die je binnen elkaar tekent )
Neem aan dat je met wieltjes over die V wilt gaan lopen.

Maar als je het met V op wilt lossen, zou ik voor 2 losse V-en gaan, en die op 1 plaat monteren, dan kun je proberen ze evenwijdig te krijgen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Leeuwinga
Contacteer:

Bericht door Leeuwinga »

Zou je de vlakken na het zetten ook niet kunnen slijpen?
B.v. zoals Gerald dat van Mechmate doet?
Cees
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Persoonlijk.. denk ik dat het getoonde concept geen kans van slagen heeft.. teveel onnauwkeurigheden, ga je gewoon niet goed krijgen.. bovendien heeft de "trog" een te dunne bodem, en zijn de zijwanden ook niet echt stijf...

Ik zeg daarmee niet dat een freesbank uit plaatmetaal kansloos is.. maar ik zou het anders doen.. de zijkanten van de trog.. die ronde gaten.. da's prima.. niets mis mee.. maar zet er schotten in, en maak em dubbelwandig.. dan ben je een stuk stijver..

Schroef er dan gewoon goede geleidingen op.. en ga niet zitten prullen met Mesprofielen en groefwieltjes.. dat geeft wrijving, en ellende als er vuil op komt..
clements
Contacteer:

Bericht door clements »

als je de moeite neemt om een machine te maken van staal etc, dan kun je beter maar alles 'goed' doen. Zoals door anderen gezegd, is dit gezette spul niet stijf en ook niet te maken.
Met een gelast koker frame kom je ook een heel eind, de rails zou je dan kunnen plaatsen zoals in het draadje van de beton-epoxy machine. Bij elk 'vasthoud' boutje 2 stelschroefjes om de rail uit te lijnen. Scheelt dan wel dat je je frame niet hoeft na te vlakken, maar lekker zelf kan prutsen.
Ondersteunde, ronde rails zijn niet zo heel duur en best redelijk. Iig beter als een paar lagers op een gezette rand.

Voor de 'lange' opstaande rand, zou je de gaten wat langwerpig kunnen houden. bv 30cm opening, dan kun je ook grotere delen bewerken die door de machine heensteken. Dat heb ik zelf ook al een paar keer benut.
ASS-U-ME
hrscharft
Contacteer:

Bericht door hrscharft »

Kleine update.

Wat jullie ook aangeven was ik zelf ook al een beetje bang voor dat een paar van die gezette profielen niet stijf genoeg zouden zijn. En tevens dat het zetten ook niet zou gaan lukken.

Nu heb ik op marktplaats een mooie aanwinst gescoord vanavond en dat is een kleine 12 meter aan 60x60 extrusie profielen :)

4x 1,88m
4x 1,00m
2x 0,61m

Dit alles voor de mooie prijs van 55 euro incl verzenden, geloof niet dat ik me daaraan bekocht heb.

Dit moet in combinatie met de stalen onderdelen die ik al heb toch best wat leuks moeten kunnen opleveren?

Een van jullie misschien wat ideeën?

De beste man heeft overigens nog meer liggen waar hij graag voor donderdag van af wil.
nog diverse lengtes van 40x40, 30x30 en nog wat.
hrscharft
Contacteer:

Bericht door hrscharft »

De profielen:

Afbeelding
hrscharft
Contacteer:

Bericht door hrscharft »

vanavond het vorige concept nog eens herzien en ditmaal met gebruik van de profielen die ik heb kunnen kopen.

Even voor de mensen die er over begonnen. Ik begrijp dat een stel mooie kogelomloop of andere ondersteunde geleiding veel mooier is maar daar is momenteel gewoon geen budget voor.
Het ontwerp is nu volgens mij zo opgebouwd dat het in de toekomst makkelijk aangepast kan worden naar dergelijke geleiding.

Ik zit overigens nog in dubio wat ik moet doen. De lange profielen zijn 1,88 lang. Ik twijffel of ik ze zo lang zou laten en dus een Y-as creëren van die lengte. Of ze inkorten tot laat ik zeggen 1,20.

Ik wil nog steeds gebruik maken van de brackets die ik heb. Nu heb ik het volgende bedacht. Als ik nou een stalen strip neem en daar een l-profieltje op laat lassen en deze vervolgens met boutjes over de hele lengte op het alu profiel bevestig. Dan kan ik ze mooi over de hele lengte stellen.

@Clements,

Ik heb hier A- niet de materialen om te kunnen lassen en B- Ik kan ook helemaal niet lassen. Misschien dat als ik pa lief aan kijk dat die het voor me wil doen maar goed de buurman heeft een staalbedrijf dus dat is ook een optie.

En uiteraard nog een paar plaatjes van het nieuwe concept.

Afbeelding

Afbeelding
skillalot
Donateur
Contacteer:

Bericht door skillalot »

hrscharft schreef: Even voor de mensen die er over begonnen. Ik begrijp dat een stel mooie kogelomloop of andere ondersteunde geleiding veel mooier is maar daar is momenteel gewoon geen budget voor.
Budget om iets te gaan maken waarvan iedereen roept dat het niet goed gaat werken en lastig te maken is is er wel?
Er is een reden waarom je dit concept niet vaker ziet...
Je haalt je een hoop extra werk en kosten op je nek, en ik denk dat je met ondersteunde assen uit China uiteindelijk goedkoper uit bent dan wat je nu van plan bent. Je gaat nu al van alles aanschaffen en daarmee wil je je machine gaan maken, maar straks blijkt dat je de helft van wat je hebt gekocht niet wil of kunt gebruiken en over houdt.
Je kunt beter eerst een definitief ontwerp maken voordat je van alles gaat aanschaffen.

Mocht je toch tegen alle adviezen in door willen gaan hiermee, laat die gaten in de zijkanten dan weg, daar komt alleen maar stof doorheen, iets dit soort lagering niet fijn gaat vinden.
hrscharft
Contacteer:

Bericht door hrscharft »

Beste Skillalot,

Even goed lezen in de openingspost.
Een groot deel van de onderdelen heb ik Gekregen dus een stel RVS lagerbrackets, de twee zijkanten van de brug ook RVS, en de eindplaten voor de motoren.

Verder heb ik die hele partij (ruim 12 meter) Aluminium profielen gekocht voor 5 tientjes en die zijn altijd wel te gebruiken.

dus tot nu toe heeft het me aan materiaal 50 euro gekost.
____________________________________________________________________________________________________

Voor wat betreft de gaten in de zijkant die gaan idd dicht.
AnkoD
Contacteer:

Bericht door AnkoD »

En wat denk je wat dat zetwerk gaat kosten..

pak dan bijv 12mm geleidingen.. zijn echt te koop voor n drol via Ebay en dat is een stuk stijver.
ruudpg
Donateur

Bericht door ruudpg »

Op zich vind ik het ontwerp voor een budget machine er niet onaardig uit zien, alleen die constructie van lagertjes die op een vlak moeten lopen als geleiding moet je volgens mij toch op zijn minst anders maken, als de lagertjes/wieltjes die ergens tussen in lopen belast worden zal er al direct speling ontstaan omdat je er geen "voorspanning" op kan zetten, doe je dit wel dan ga je die profielen direct al bij elkaar vandaan duwen, ik zou zeggen laat de wieltjes aan de andere kant aanlopen zodat je ze naar elkaar toe op spanning kunt zetten. Ook zal je moeten denken over een manier om die wieltjes te stellen lijkt me. Persoonlijk zou ik toch liever een paar euro uitgeven, als de rest toch al bijna gratis was, aan ondersteunde assen. zo snel even gekeken, 2 assen van 20x1200mm met 4 lagerblokken kosten inclusief btw 103,90 en 20x700mm 76,90, ben je voor nog geen 200 euro samen met het opsturen klaar met je X en Y as. Wellicht met even zoeken is het voor nog wel minder te krijgen. Lijkt me geen verkeerde investering ;-)
hrscharft
Contacteer:

Bericht door hrscharft »

Het idee voor wat betreft het zetwerk is al de deur uit he mensen.

Het mooiste zou zijn als ik ergens een stel 3hoekige stalen profieltjes zou kunnen vinden maar die heb ik tot op heden nog niet gevonden. Vandaar het idee met die L profielen. en dan opgelast op een paar strippen die ik verbvolgens aan de alu profielen zou willen bouten.

Verder nog een kleine opmerking bij de schetsen. er komen nog extra verticaaltjes in het lange open stuk om onder en boven met elkaar te verbinden.
Plaats reactie