Chineese Spindles

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Re: Chineese Spindles

Bericht door Arie Kabaalstra »

't zit em waarschijnlijk in de lagering.. als je een te lichte lagering hebt.. dan voelt't motortje dat na een poosje echt wel.. :cry: en jij ook.. in de portemonee.. :roll:
audiomanics
Donateur
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik denk eerder dat het probleem in het toerental zit.. Als je ferrometalen gaat frezen met >8000 rpm zie je al snel je freesje roodgloeiend worden, vervolgens oranje, geel, wit en dan ligt hij voor de helft na te smeulen op het hoogpolig tapijt in je werkplaats.... (of lul ik nu uit mijn nek?)
De kracht zal 't echt niet zijn: als ik met een 24mm frees 6mm door hardhout ga met een gangetje van 1800mm/min komt dat bij mij over als echt grof geweld, maar op de VFD zie ik nauwelijks meer dan 800W vermogen staan..
Als je nu een uitwisselbare chinees had die bijv te gebruiken is in het gebied van 500 of minder, tot zeg.. 3500 rpm... dan zou je er volgens mij nog heel goed metalen als ijzer en RVS mee kunnen bewerken.
Ik heb wel eens voorzetstukken gezien die het toerental reduceren tot een tiende(?) ongeveer..
Daarmee neemt de kracht ook enorm toe.. Maar of die ook zo op een Chinees passen..
Lijkt me ook niet heel ingewikkeld te maken voor de gemiddelde chinese spindelfabrikant, als uitbreiding op hun assortiment.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
DaBit
Donateur
Been thanked: 1 time

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef:'t zit em waarschijnlijk in de lagering.. als je een te lichte lagering hebt.. dan voelt't motortje dat na een poosje echt wel.. :cry: en jij ook.. in de portemonee.. :roll:
Dan nog zie ik het verschil niet tussen 10000rpm/0,5Nm (is een zuig-uit-de-duim voorbeeld) in kunststof/hout of 10000rpm/0,5Nm in metaal. De motor moet in beide gevallen hetzelfde vermogen leveren. De snijsnelheden liggen anders tussen verschillende materialen, dus de diameter van de frees en DOC varieert.

Enige wat ik niet weet is of de axiale en radiale krachten op de frees anders zijn als ik frees met hetzelfde mechanische vermogen in kunststof of metaal...

audiomanics schreef:Ik denk eerder dat het probleem in het toerental zit.. Als je ferrometalen gaat frezen met >8000 rpm zie je al snel je freesje roodgloeiend worden, vervolgens oranje, geel, wit en dan ligt hij voor de helft na te smeulen op het hoogpolig tapijt in je werkplaats.... (of lul ik nu uit mijn nek?)
Nou, mijn ervaring met staal is dat als ik de juiste voeding aanhou dat de spanen gloeiendheet van de frees afkomen, maar dat het met de verhitting van de frees nog wel meevalt. Verder heb je daar koeling voor.

Neem bijvoorbeeld een volhardmetaal freesje met niet al te gek grote diameter, desnoods voorzien van TiCN coating oid, en volgens de heren fabrikanten mag je dan best stevige snijsnelheden (=toerentallen) aanhouden. 10000rpm met een 3mm VHM freesje moet in principe goed gaan in gewoon staal. Met een 4-snijdertje zou je dan met 1000mm/min moeten kunnen voeden. Is nou niet bepaald onbruikbaar langzaam.

Met aluminium of messing worden de getalletjes nog beter voor de China-spindel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
audiomanics
Donateur
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik het nog niet veel geprobeert heb, en hoofdzakelijk in RVS.. Veel meer dan een halve meter deed ik niet met een freesje... Ik dacht nog "je moet niet alles willen kunnen"

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
DaBit
Donateur
Been thanked: 1 time

Bericht door DaBit »

Ik ook niet. Staal doe ik eigenlijk zonder uitzondering met de langzame spindel en een gewoon HSS/Co freesje, niet met de Kress. En dan eigenlijk ook alleen nog maar het bewerken van al bestaande stalen dingen, zoals laatst een stel voetsteuntjes voor de motor. Als ik kan kiezen word 't al snel aluminium of kunststof. Voor die twee materialen is de Kress meestal de betere keuze.

De twee keer dat ik RVS deed ging dat op uiterst gezapig tempo. Weinig toeren, lage voeding, conservatieve doch niet te lage voeding per tand, veel koeling (ik kan inmiddels ook waterballet). Da's met een china-spindel wel een probleem; dat ze 8000 toeren kunnen wil niet zeggen dat ze zich daar al lekker bij voelen. Mijn Kress kan 5000 toeren als minimum, maar heeft toch graag een tikje meer om lekker te blijven snorren.

Maar dan nog snap ik niet hoe een spindel nou kan weten of-ie staal of wat anders staat te frezen. Die weet hooguit of-ie overbelast word of niet, en da's aan de gebruiker om dat te voorkomen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Damocles
Contacteer:

Bericht door Damocles »

Jij gaat er van uit dat je dezelfde snij condities (krachten, koppel en vermogen) kan verkrijgen bij het snijden van staal als bij hout. Is dit wel zo?

Verder denk ik dat bij het frezen van metaal de belasting van de frees en dus de spindel minder constant is. Elke keer de frees in het materiaal gaat krijgt die een "klop". Die trillingen zetten zich dan volgens mij voort door heel je machine. Als de lagering van je spil dan niet stijf genoeg is gaat je frees nog meer beginnen trillen.

Een bijkomend probleem is dat je een frees moet laten snijden. Je moet een bepaalde voeding en aanzet overhouden, en dan zal je een moeten berekenen wat de specifieke snijkracht is bij zacht staal aan de minimum condities van het gereedschap, en bij maximum capaciteit in hard hout.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
vroemm
Contacteer:

Bericht door vroemm »

Dat een chinese spindle een langzaamste rpm van 6000 of 8000 rpm heeft, ligt dat aan de spindle of aan de vfd ?

Vroemm.
Plaats reactie