Arie Kabaalstra schreef:ja.. wie wil dat nou niet..
Dan doe je dat toch? Volgens mij kun je geschikte bouwdelen best gewoon ergens vinden in de vorm van tandwielen, en met wat blauwsel kun je de passing controleren en eventueel corrigeren. En zelf maken moet jou ook wel lukken lijkt me. 't is toch een vele malen stijvere oplossing dan zo'n palwiel.
Inmiddels tussen het sinterklaasgedoe door nog even met de Emco bezig geweest. Apparaat schoongemaakt (was niet erg vies), alles wat vet moet hebben vet gegeven, alles wat olie moet hebben olie gegeven, afstelling spietjes gecontroleerd, etc.
Wat niet werkte was de langsvoeding; dat bleek een gebroken breekstiftje te zijn. De reden was ook duidelijk; spindel zat knap vast in het achterste lagerblokje (de andere kant dan de klauwplaatkant dus). Ik zou zeggen dat-ie los moet kunnen komen, maar ik krijg spindel en lagerblokje niet van elkaar gescheiden. Je zou zeggen dat het zo van de spindel af moet schuiven als de borgmoer los is, maar nee.
Met jutteren en de vetspuit inmiddels enigzins draaiend gekregen, maar ik vind het eigenlijk nog te stroef lopen. Nouja, even aankijken.
Het eerste draaiklusje was dus een nieuw (tijdelijk) breekstiftje fabriceren van een stukje 5356 alu lasdraad; het moet niet te degelijk worden. Dat ging goed. Nu eens kijken of ik de originele stiftjes ergens kan kopen.
Verder uit de losse pols (ik kan het gereedschap-ondersteuningsdingetje op mijn elcheapo slijpsteen niet kantelen) een paar schuine kantjes aan een stukje HSS geslepen en wat gespeeld:
Zo glad als een aal en glimt als een ... in maneschijn, al klopt er eigenlijk geen drol van de geometrie van mijn beiteltje na wat lezen hoe het nu eigenlijk hoort. Misschien maar eens een simpel verstelbaar dingetje maken.
Ook voor de gein eens mijn frees-wisselplaathouders met APGT/APMT plaatjes ingeklemd. Die gecoate APMT plaatjes waren waardeloos (in mijn testje dan), die gepolijste blanke APGT deed het eigenlijk heel prima, ook bij 0,025mm afname. En dan is 't eigenlijk gemaakt om te frezen. Nog maar eens kijken of ik wel of niet aan de wisselplaathouders ga.
Over CNC of niet: ik vermoed dat ik dat gedoe met tandwielen wisselen om de langsvoeding te veranderen, die noniussen en een meetklok om te kijken of ik al ver genoeg langsgedraaid heb gauw beu ben. 'meetmeet, 18,32mm. Okee, nonius staat ergens tussen streepje 2 en 3, dus naar de 15,0 moet ik dan zoveel draaien'. Da's exact wat ik met de BF20 ook had, en de reden dat ik daar stappenmotortjes op gemikt heb (omdat dat evenveel kost als een DRO).
Magoed, voor de rest van de Emco-dingetjes open ik tzt wel een nieuw topic, dan blijft deze 'zelfbouw draaibank'
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'