Ha Nico! Volgens mij heb ik met jouw staan praten op de parkeerplaats afgelopen zaterdag
nico schreef:Dubbelconus spantangen zijn voor een draaibank niet zo geschikt, omdat de volledige lengte van de spantang gebruik moet worden om goed te functioneren. bij een draaibank span je vaak op een rand van 1 of 2 mm. Van daar dat de spantangen type C5, W20 en dergelijke gebruikt worden in de professionele machines.
Ik zal er eens een korte studie spantang-types tegenaan gooien...
Hoef het nog niet direct te hebben, zolang ik de mogelijkheid maar niet blokkeer door een verkeerde keuze elders.
Kegellagers zijn naar verhouding met hoekcontact lagers goedkoop, en robuuster, de rondloop is ruim voldoende voor een draaibank.
Ook als je types die niet direct tot de precisieklasse behoren direct tegen elkaar plaatst in O-opstelling? Ik las gisteren tijdens wat rondstruinen op het internet wat anders. Hoewel dat beeld altijd vertekend word doordat de ene die het niet lukt hard schreeuwt en die 100 die geen problemen hebben hun mond houden.
'goedkoop' is relatief. Die
7210 lagertjes die ik gisteren aanhaalde zijn gemaakt voor gepaarde montage en kosten 3 tientjes per stuk. Kegellagers zijn goedkoper, maar die paar euro is niet erg spannend.
Gebruik de lagers in O opstelling aan de klauwplaat kant en een tweewrijige zich instellend kogellager. De hoofdas gaat krom staan bij zware verspanen.
Yup, dat idee had ik ook al.
(als je nou een echte spindelfabrikant bent zet je daar ook axiaal/radiaallagering; dan heb je 4x de stijfheid. Maar dat krijg ik niet gemaakt)
Bij toerentallen hoger dan 2000 t/m zijn kegellagers voor een draaibank minder geschikt door de interne warmte ontwikkeling.
Ja, de kegellagers in de spindel van de BF20 destijds werden bij 2500rpm al akelig warm, en dat waren kleintjes.
Dan toch maar kogellagers. Als ik de 'ellende' van gewone lagers aanga tov het constructieve wondertje dat ze kruisrollager noemen dan schiet ik op 4000-5000rpm maximaal. Het motorvermogen/koppel om dat met 1, hooguit 2 overbrengingen aan te kunnen heb ik wel.
Kies de afmetingen van de lagers zoo dat beide type lagers gemonteerd kunnen worden.
BV as 70 Huis 125 mm of 60/110 mm.
Ik zat te denken aan as 50, huis 90mm, 44mm diep. De keerring die de boze buitenwereld scheid van de lagering kan dan een 65x80x8 type worden en in de 'deksel' van de lagerkamer geplaatst worden.
Misschien kan ik nog een maatje groeien kwa lagergrootte, even kijken hoe het uitpakt met oppervlaktesnelheden, riemsnelheden, balans, etc.
De dwars slede laag houden om een zo groot mogelijke draaidiameter boven de dwars slede.
Mogelijk door gebruik van kruisrollengeleiding.
Ja, da's leuk spul. Vooralsnog is mijn portemonnee het daar overigens nog niet zo mee eens.
Probleem kwa beperken hoogte is overigens voornamelijk de 'lompigheid' van de lagerblokken en spindelmoeren.
Gebruik aan de basis dikkere zijplaten. dit verbeterd de torsie stijfheid. Materiaal aan de uiterst vezelafstand.
In simulatie was het verschil tussen 6mm en 10mm zijplaten aan de lange kant in ieder geval insignificant; dat scheelde een micrometer in vervorming bij 60Nm op de hoofdas ofzo. Op de kopse kanten moet ik het nog eens proberen.
Maar met dat bed ben ik zowiezo nog niet klaar. Ik heb nog wel een paar scenarios virtueel uit te proberen (daarom wilde ik zo graag de simulatie aan de gang hebben).
Eerst eens de hoofdas/vaste kop ontwerpen. Da's verreweg het meest kritische deel van de hele bouw. Van de rest heb ik al eens ooit bewezen dat ik het voor elkaar kan krijgen.
Sven schreef:Is het toch niet een overweging te tekenen aan een EB kop?
Een heleboel van het uitlijngedoe kan dan misschien terug te brengen zijn naar het maken van een zuivere mock-up van de as met lagers (of lagerschalen) en broeden op hoe je sterk EB maakt.
Ik kan het mis hebben, maar ik zie nog steeds de toegevoegde waarde ervan niet.
Grote blokken alu en stukken plaat voor de vaste kop heb ik liggen, de machine om die blokken in ieder geval tot 0,5mm van de eindmaat voor te bewerken ook. Die platen kunnen dan vervolgens afgewerkt worden met een kotterkop of opgespannen worden op een draaibank, en degene die ik daar lief voor aan moet kijken hoeft dan ook enkel maar een paar randjes weg te poetsen. Mislukt poging 1, dan heb ik een plaat alu van ca. 200x250x60 als 'afval' dat weer de 'ruw materiaal' voorraad in kan. Da's hooguit goed voor onweer boven m'n hoofd, maar ik ga er niet van huilen.
Als de boel dan niet recht genoeg staat dan moet er geshimd of nog liever geschraapt worden, wat op EB ook al niet makkelijk is. Kwa stijfheid is EB op z'n best vergelijkbaar met alu en simulatie geeft tot nu toe aan dat daar geen pijnpunt zit, dus daar win ik ook al niks.
Nee, EB is geweldig spul, maar het lijkt tot nu toe nergens te winnen van lego-en met metaal.
Arie Kabaalstra schreef:..maar eerlijk gezegd snap ik die zelfinstellende niet zo..
Ik wel. Ten eerste krijg ik het niet voor elkaar om 2 lagerzittingen op grote afstand parallel genoeg te krijgen, en met zo'n sferisch lager komt dat ook minder kritisch. Krijg je dat wel voor elkaar, dan is daar ook twee hoekcontact- of kegellagers plaatsen nog de beste oplossing.
Ten tweede buigt bij hoge krachten niet zozeer de kop, maar de as die daar doorheen loopt, want dat 'iele ding' is het zwakste punt. Een gewoon kogelllager krijgt dan een leuk moment te verwerken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'