krijg de schijt van die computers.... pfff

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

P1-Engineering
Donateur

Re: krijg de schijt van die computers.... pfff

Bericht door P1-Engineering »

Uit ellende met Windows paar jaar terug ook Apple geprobeerd, besturingssysteem werkt erg fijn, maar voor een techneut toch wel erg beholpen met alle software die voornamelijk op Windows is toegespitst. Dan hadden ze ook nog uit de ''Pro'' laptops alle poorten gesloopt dus iets bijzonders aansluiten werkte ook niet echt. En denk maar niet dat je een koekje kan eten boven je toetsenbord, dan is ie stuk en kan je een week wachten op reparatie. :lol:

Drie jaar terug een Lenovo P53 laptop gekocht, die heeft mij nog geen moment in de steek gelaten. Werkt altijd, loopt niet vast, van 2 meter hoog laten vallen, alleen een flinke deuk in de behuizing aan overgehouden. Echt een werkpaard, heeft zichzelf al lang terugverdiend.
mher

Bericht door mher »

P1-Engineering schreef: 10 feb 2023 23:33 Uit ellende met Windows paar jaar terug ook Apple geprobeerd, besturingssysteem werkt erg fijn, maar voor een techneut toch wel erg beholpen met alle software die voornamelijk op Windows is toegespitst. Dan hadden ze ook nog uit de ''Pro'' laptops alle poorten gesloopt dus iets bijzonders aansluiten werkte ook niet echt. En denk maar niet dat je een koekje kan eten boven je toetsenbord, dan is ie stuk en kan je een week wachten op reparatie. :lol:

Drie jaar terug een Lenovo P53 laptop gekocht, die heeft mij nog geen moment in de steek gelaten. Werkt altijd, loopt niet vast, van 2 meter hoog laten vallen, alleen een flinke deuk in de behuizing aan overgehouden. Echt een werkpaard, heeft zichzelf al lang terugverdiend.
Nouja hangt er maar net vanaf wat voor techneut je bent natuurlijk. Ben zelf software engineer en bij ons op bedrijf hebben alle engineers apple. Tegenwoordig is bijna alles te draaien op apple en mocht je echt windows nodig hebben is een vm zo opgezet natuurlijk. Voor bedrijf is alles op apple sowieso ook een stuk fijner scheelt een hoop aan onkosten onderaan de streep. In principe kun je alles wel aansluiten op de usb-c aansluitingen alleen moet je even de juiste adapter vinden. Toegegeven is dat wel echt een nadeel, maar dat hebben we bij ons eigenlijk zo goed als nooit nodig.

Ik ben zelf zo'n 8 jaar geleden van windows naar mac overgestapt en nooit meer omgekeken. Pak wel eens wat dingen op voor een vriend die een eigen bedrijf heeft waar klanten dan komen aanzetten met 10 a 15 jaar oude software dan zet ik alles op een vm en programmeer vanuit daar zonder enige problemen
hainjedaf
Donateur
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door hainjedaf »

kan je geen virtual machine met windows gebruiken?

dan kan je die VM kopieren en veiligstellen voordat je een update doet,

of je kan steeds een kale basis windows VM nemen en daar de nieuwe
dev-kit, ide of update in installeren
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
pe1mix
Contacteer:

Bericht door pe1mix »

Portje schreef: 10 feb 2023 18:32 Het gaat nog nét niet zover dat die laptop bij een van ons door het scherm vliegt
Dat lucht anders wel op weet ik uit ervaring ;-)
Toen ik begon te werken bestond de PC nog niet, automatisering door gebruik van Hazeltine terminals.
Die sneuvelden op een gegeven moment bij bosjes en altijd als het niet uitkwam.
Die hebben we eens eentje met een bijl passend gemaakt voor de container, heerlijk! :lol:
Swets
Contacteer:

Bericht door Swets »

even een update...
Gisteren ook weer de halve dag met die windows helpdesk online gezeten....

en die begon natuurlijk met het zelfde wat die andere 2 die dag er voor ook al gedaan hebben... ondanks ik wel 5 keer gezegd heb dat we dat allemaal al geprobeerd hadden.....

maar na een tijdje had hij nog een idee, ik moest een usb stick maken, en dan ging we de computer booten van die stick en dan zou het allemaal goed komen... en ik heb wel een keer of 5 gevraag of ik dan niet alles kwijt was, en of ik dan weer alles moet installeren, maar hij garandeerde dat dat allemaal goed kwam... :-) je raad het al natuurlijk...

lang verhaal kort, na een uur of 5 , heb ik gewoon weer een maagdelijke computer.... naar de eerste keer met dus USB stick, had ik nog een windows.old waar alles instond...
maar ik zat toen met hem via Quick assist op een andere computer...
dus na dat stickje,met windows.old, moest ik op die computer weer Quick Assist downloaden uit de microsoft store...

maar zelfs op een bijna lege computer werkte die Quick Assist niet?
en volgens mij kan ik er zelf weinig fout aan doen?
in de store kies je download, dan is die even bezig, en krijg je een knop starten....
en dan zag ik 2 tellen een window, en plop weg.... nog een starten... 2 tellen ... plop weg....

dus toen moest ik dat van hem er af gooien, en nog eens installeren.... precies het zelfde....

maar toen kwam hij, dat ik de computer even moest resetten naar default ....
dat gedaan, gaat hij weer helemaal opnieuw opstarten... en is hij een poosje bezig....

en ja hoor, toen deed de quick assist het, maar de map windows.old was keeg... :-)
toen is hij met systeem herstel terug gestapt (stonden er maar 2 herstelpunten in het lijstje)...
maar ook dat mocht niet meer helpen....

Dus ben gewoon weer terug bij af... :-)

maar wat ik dus bedoel dingen waar ik me super boos om kan maken, en echt ik heb super veel geduld... maar zoals met die Quick Assist...
hele nieuwe windows... 2 knoppen, en het werkt niet.... maar het zegt ook niet waarom het niet werkt...?

ben nu dus weer alles er op aan het zetten, en ik gebruik altijd die mail die gewoon standaard in windows 10 zit...
dus ik gisteravond, ik dacht ga eerst ff me mail in orde maken (plus ik was al niet op me vrolijks... :-) )

dus ik druk op het mail iccontje...

en dan komt hij met een scherm, met 1 knop account toevoegen, met daaronder een link "Ga naar Postvak in"maar die is uitgegrijst....
dus eerst maar een account toevoegen... alles gedaan, okay
komt hij weer met dat scherm, maar die "Ga na postvak in "is nog steeds uit gegrijst...
dus ik dacht, misschien iets niet goed gegaan met dat account... dus nog maar een keer account toevoegen....
Account bestaat al.... okay, waarom kan ik dan niet naar postvak in??? G#@@$@! :-)

computer maar een opnieuw opstarten.. Nee niets veranderd...
ik heb nog een tweede account.... die dan ook maar eens toevoegen...
ook dat ging goed, maar kan nog steeds niet naar Postvak in???

dus ik dacht, zal eens kijken of de agenda het wel doet, (me vrouw, dochter en ik delen een agenda)
en die opent wel gewoon... en onder in die agenda zit een knopje om naar je mail te gaan, dus daar eens opgedrukt

en plop, kom ik wel in de mail... en sinds dien werkt hij...

Die dingen bedoel ik... is toch waardeloos allemaal?

ook ik gebruik whatsapp vrij veel als ik collega's in het buitenland moet helpen...
dus in de microsoft store... whatsapp downladen...
ook hier weer 1 keer drukken om hem te downloaden, 1 x drukken om het te starten...
maar ook hier weer, hij gaat open, 2 tellen later is hij weer dicht...???
en voor deze ellende heeft het altijd gewerkt... :-)

en nu ?

en ik begrijp, zal best wel ergens aan liggen, met versies en updates enzo te maken hebben...
maar ik kan er zo droevig van worden... :-)

net wat ik al eerder zei, ik ga het steeds minder leuk vinden...
al dat gedoe... word allemaal steeds moeilijker....
steeds minder mensen die het nog begrijpen....
zelfs die gasten van de microsoft helpdesk zijn het kwijt....

en dan tegen de tijd dat alles het begin te doen, gaan we naar een nieuw besturings systeem... :-) of gaat de software leverancier naar een nieuw pakket... :-) en dan begin het verhaal weer van voor-af-aan...

en ik geloof niet dat ik de enige ben, gistere ff google op "whatsapp windows10 start niet" en dan zie je ook gelijk dat ik iet de enige ben :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Swets
Contacteer:

Bericht door Swets »

maar windows update en de virusscanner werkt weer !!!!! :lol:
Swets
Contacteer:

Bericht door Swets »

Portje schreef: 10 feb 2023 18:32 Lekker hé, ff lekker kankeren...

Het gaat nog nét niet zover dat die laptop bij een van ons door het scherm vliegt
nou ik ga niet zo gauw gooien.... maar ik vind het wel vaak jammer dat je de ontwerpers er niet zelf op kan aan spreken.....

af en toe wel eens bij vertegenwoordigers... als die dan vreselijk positief zitten te doen, wil ik nog wel eens tegengas geven... en dan worden ze toch vaak wel stiller... en "O , O ja dat wist ik niet, zal onze ondersteuning er ens naar vragen... "

en echt het is bij alle merken PLC/Software, dat je van die dingen heb waavan je denk, hebben ze het zelf wel geprobeerd? hebben ze dan niet gezien dat het niet werkbaar is?
Niet zo lang geleden met Siemens in Tia V15.... had ik een machine met heel veel Can-bus er in... en in de PLC moest ik dan een mappinglijst maken van can_bus data naar Profinet Data.... ging dmv een soort excel achtige lijst, waar ik dus van alles in moest veranderen, maar na een verandering, moest je op enter drukken, en dan stond je cursor weer helemaal boven in de lijst... dus dan weer naar de goede plek scrollen, waarde aanpassen, enter, sta je weer boven aan... :-) en als je dan een lijst van een paar 100 velden heb, word je er niet vrolijk van....

en dit was niet echt Siemens, was een kastje van derde, voor een koppeling tussen can en profinet, weer ook niet wie dat gemaakt heeft, maar hij heeft het duidelijk zelf nooit gebruikt... :-)
maar ik sta daar in Engeland , in de stort regen, onder een party tent, met 15 gasten achter me, wachtend tot ik klaar ben... Daar word ik niet echt vrolijk van....
Laatst gewijzigd door Swets op 11 feb 2023 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Been thanked: 1 time

Bericht door Kjelt »

Ach ja het is ook een beetje het probleem dat de hardware van diverse fabrikanten is, het OS weer van een andere partij, de drivers weer van anderen en dan nog de software applicaties weer van anderen.
Een beetje PC en je hebt te maken met meer dan 50 bedrijven die ieder hun dingetje doen.
Een verkeerde driver en je pc doet niet wat ie moet doen, sterker start soms niet meer op.

Hetzelfde voor Linux overigens wat DaBit ook al zegt plus dat ze best wel achterlopen met drivers en ondersteuning voor de nieuwste processoren en moederborden. Het komt regelmatig voor dat mensen lang moeten wachten voor hun gloednieuwe hardware volledig ondersteund worden en werkt.

Wat dat betreft is Apple fijner inderdaad alleen vind ik dat ze de boel veels te veel dicht timmeren en er te weinig standaard I/O op zit.
Daarnaast de echt bizarre prijzen die ze durven te vragen.
Zowiezo al bv een iPad pro met 128GB (prijs: €1300), dat is al flink slikken.
Maar wil je dan iets meer opslag bv dezelfde iPad maar dan met 1 TB flash te gaan moet je bijna de dubbele prijs betalen (€2230), 2TB over de €3000. Dat gaat echt nergens over. Zeker niet als je dat bij een ander apparaat er voor €100 een 1TB SSD bij prikt. En later bijkopen: kan niet meneer, u dient uw vorige iPad te verkopen op marktplaats voor 60% en dan alsnog de duurdere aan te schaffen :evil:
Portje
Donateur

Bericht door Portje »

Ik vind Apple zo zuur.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Swets
Contacteer:

Bericht door Swets »

zit ik op mijn home page te kijken, zijn opeens alle filmpjes verminkt:

Afbeelding
https://www.arjan-swets.com/hardware/cn ... 4Axis.html

pff waar ligt dat nu weer aan....
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Swets schreef: 11 feb 2023 14:06ging dmv een soort excel achtige lijst, waar ik dus van alles in moest veranderen, maar na een verandering, moest je op enter drukken, en dan stond je cursor weer helemaal boven in de lijst... dus dan weer naar de goede plek scrollen, waarde aanpassen, enter, sta je weer boven aan... :-) en als je dan een lijst van een paar 100 velden heb, word je er niet vrolijk van....
Dat klink meer naar Chinese software, die je gratis bij zo'n goedkoop PLC-tje kunt downloaden. :mrgreen:

Dat soort ellende heb ik ook nogal eens mee gemaakt, maar dat vind ik eigenlijk van de hele windows werk omgeving, alles ziet er op demo niveau gelikt uit. Maar als je echt aan het werk gaat is elk overzicht weg. Ik begrijp niet hoe mensen een boek kunnen schrijven in Word.
Waarom zitten je mails niet gewoon in een standaard toegankelijke map, en dat soort dingen.
Maar als er een nieuwe versie komt is het kwastje wel veranderd in een penseeltje, poepoe, vooruitgang. :lol:

Wat siemens betreft, ik weet nog dat ze een nieuwe besturing uitbrachten, op windows gebaseerd, moest je een of ander waterhoofd excel bestand invullen voor je tool tabel. Zo ontzettend niet frees toepassing gericht.
Wilde er even iets niet moest gelijk de ontwikkelaar er bij geroepen worden. :shock:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Bij mij zien die filmpjes er redelijk normaal uit. Misschien even de boel opnieuw installeren. :mrgreen: (pagina laden misschien)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Swets
Contacteer:

Bericht door Swets »

ja, ik heb de geschiedenis al gewist....
maar ik blijf dit houden...?

wat een gedoe allemaal weer... :-)
Portje
Donateur

Bericht door Portje »

Volgens mij waait het bij jou
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Plaats reactie