Ik ben ondertussen al héél wat jaren aan het denken om zelf een cnc freesmachine te bouwen. Ondertussen een verbouwing en twee kinderen verder zal het er eindelijk van komen en ga ik mijn bouw hier proberen neer te schrijven.
De ondersteunde rails kogelomloopspindels en stappenmotoren heb ik in de jaren al verzameld, maar het concept is al veel keren veranderd van een portaal uit alu, staal, EG, en nu beton en dit zal het worden.
Ik twijfel nog uit simpel verdicht beton, misschien met vezels en superplastificeerder.
De ondersteunde rails zullen de zwakke schakel zijn volgens mij en niet debasis
X en Y in de beton met strippen staal 50mm X 20mm. Mal uit MDF en wordt in polyester hars gezet tegen het vocht.
Waarom MDF? is makkelijk te bewerken moet maar 1 Keer dienen en daarna in de vuilbak. MDF is op profesioneel machine verzaagd en ik kan er dus ook vanuit gaan dat het haaks en parallel is voor mijn toepassing.
Na het gieten wil ik afdekken voor vochtbehoud. Min 6 Weken laten drogen. En ik heb een persoon die mij de strippen kan vlakken op een freesmachine bij hem op de zaak.
Buitenmaten van het ontwerp nu : 790 X 600 X 710 mm
Zou iets proberen te voorzien dat je alsnog over kunt naar hiwin geleiders of vergelijkbaar.
Zou het zonde vinden om zo'n solide basis uit te rusten met ondersteunde "chai" geleiders.
Voor de rest ziet het er goed uit. Gebaseerd op deze machine gok ik? http://thomas-zietz.de/
Veel succes met je project. Kan je niet zorgen dat de tafel in de breedte over de betonnen verhoging komt zodat je daar met een opstaande rand het vuil weg van de geleiding houd?
Bedankt voor de link maar die was ik nog niet tegengekomen, maar er zijn zeker nog soortgelijke machines te vinden hier en daar... Ik zou eventueel in de toekomst nog een vulstrip kunnen gebruiken voor andere geleiders. Maar dit is vooral een leer machine als ik alles opnieuw zou aankopen zou ik zeker andere geleiders nemen maar 7-8 jaar geleden dacht ik er anders over
De machine zal vooral voor non Ferro gebruikt worden.
misschien nog de binnenhoeken van de mal wat radius geven, of er schuine latjes inmaken, dan heeft je beton straks geen haakse buitenhoeken, maar licht afgeronde/afgeschuinde, dan brokkelen ze niet zo snel af, en blijft alles er langer mooi uitzien
en als je toch bezig bent, kun je ook alvast wat afschot in je beton maken met een afvoerputje, als je dan in de toekomst met koeling wilt gaan werken kom je makkelijk van je koelmiddel af
marten optimum schreef:je kan de bekisting ook wel in de lak zetten dat is voldoende om hechting te voorkomen. En waarschijnlijk makkelijker en goedkoper.
Dit belet ook dat het vocht uit de beton in de mal trekt en de beton zodoende veel te snel uitdroogt en "verbrand".
Ik heb dit meegemaakt met een BBQ. Het cement aan de kant van de mal was met een harde borstel te verwijderen wat er overbleef was alles behalve een glad oppervlak.
Ik heb lokaal silicafume kunnen bestellen van merk SIKA, Superplastificeerder van moertelshop duitsland.
Ik ben hiermee op zoek gegaan en ga het beton volgens volgend recept maken voor 1 M³ :
Cement III A 42,5 N LA 486 kg
Sikafume 26 kg
Rijnzand 0/3 773 Kg
Rolgrind 4/14 1044 Kg
Water 128 Kg
Superplas. 6987 Gr
W/B Ratio 0,25
Eerst wil ik een teststuk gieten in verband met de verwerkbaarheid. Sterkte zou volgens een grove schatting in de Hoge sterkte beton moeten vallen rond de 98 Mpa en E-Modulus 47 Mpa voor de liefhebbers.
Het recept is naar mijn eigen gevoel en dus zonder garanties, vooral gebaseerd op de vele thesissen van studenten die online beschikbaar zijn en dan daar een combinatie uit verzonnen.
Ik zie dat je sikafume in zakken van 25 kg koopt of kan je kleinere verpakking krijgen? wanneer je wat over houd wil ik dat wel van je over nemen, Je zou.. ook nog microballoons kunnen toevoegen , schijnt te menging ten goede te komen