Wat ontzettend leuk en leerzaam om hier rond te kijken en te lezen.
Zelf ben ik helemaal nieuw in het CNC gebeuren.
Ik zal me even introduceren. Ik ben Siem en ik gebruik ruim 3 jaar verschillende Ultimaker 3d printers.
Deze zijn in mijn optiek gebruiksvriendelijk en heel toegankelijk.
Ik heb de printers gebruikt voor het produceren van prototypen en maquettes.
Nu is mijn droom altijd geweest om zelf een CNC portaalfrees ter beschikking te hebben.
Tijdens mijn studie wel verschillende modellen kunnen produceren met een CNC portaalfrees, maar daar is het bij gebleven.
Nu kon ik van iemand een porttaal overnemen wat als 3d printer is gemaakt, toch is de basis identiek aan een cnc portaal wat je bij de portaalfrezen ziet.
De klem voor de freesmotor is zelfs gewoon aanwezig. De machine is gemaakt van RVS plaatmateriaal , met Orientalmotor (PKP serie) 2 fase steppen motoren en voor de electronica is er een megatronics V3.0 geïnstalleerd.
Nu wist de vorige eigenaar niet meer met welk programma deze aangestuurd werd(hij dacht MACH3), maar hier kon ik geen verbinding mee krijgen en ben door het googelen op de megatronic V 3.0 op de firmware van Marlin terecht gekomen. Ik heb eerst met mijn mac geprobeerd de kaart met de 'oude' firmware aan te sturen.
Door gebruik te maken van het programma 'Printrun' heb ik de verschillende motoren wel kunnen bewegen wat al een opluchting was dat alles ook nog werkte.
Nu wil ik niet te veel tijd stoppen in de 3D printer, maar meteen kijken hoe ik deze klaar kan maken als portaalfrees.
Wellicht was ik iets te optimistisch met het idee dat ik doormiddel van google en wat gezond verstand een heel eind zou kunnen komen.
Ik lees overal dat Marlin over het algemeen gebruikt wordt bij 3D printers, toch lees ik ook dat het mogelijk moet zijn de firmware aan te passen voor CNC frezen.
Nu is mijn vraag, heeft iemand hier ervaring mee? Weet iemand misschien een voorbeeld of een handleiding die dit omschrijft?
En met welke software is een mooie combi met de megatronics V3.0/Marlin te creëren?
Het kan natuurlijk ook zo zijn, dat jullie me adviseren om Marlin gewoon te vervangen door een andere firmware. Ik heb geen idee wat er zou kunnen werken op de megatronics V 3.0.
Ik ben dan ook erg benieuwd naar jullie reacties en ben nu al enorm dankbaar dat ik mijn vraag hier mag stellen.
Hartelijke groet,
Siem