waar vind ik plastic nietjes / spijkers / schroeven om (hout)plaatmateriaal op spoilboard vast te zetten.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
sibejan
Contacteer:

waar vind ik plastic nietjes / spijkers / schroeven om (hout)plaatmateriaal op spoilboard vast te zetten.

Bericht door sibejan »

Het onderwerp zegt al bijna alles: waar vind ik plastic nietjes / spijkers / schroeven om (hout)plaatmateriaal op spoilboard vast te zetten.
Een NL webshop, of een fysieke winkel in de buurt van Leeuwarden, zegt u het maar!

Via Amerikaanse fora/filmpjes zag ik namelijk dat ze dingen op die manier vast zetten, en dat lijkt met best handig, vooral als ik dat met een täcker kan doen: lekker snel en aangezien ik amper ervaring heb, wel zo veilig.
Ik hanteer SketchUp, Illustrator en sinds kort een beetje Fusion om bestanden klaar te maken voor m'n zeer recent aangeschafte Yeti Smartbench. Bij voorbaat excuses voor mijn onbenullige en onkundige bijdragen, voorlopig. ;)
serum
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: waar vind ik plastic nietjes / spijkers / schroeven om (hout)plaatmateriaal op spoilboard vast te zetten.

Bericht door serum »

Voor sommige klussen ideaal. Je hebt er wel een speciale tacker voor nodig.

Weet niet in hoeverre je je erin verdiept hebt; de nagels zijn vezelversterkt. Door de frictie smelten ze in het hout. Op afschuif kan je ze vrij eenvoudig kapotslaan met een hamer, je kan er zonder problemen doorheen met je frees. in de lengte zitten ze vaster dan gewone pins, omdat ze enigszins gesmolten zijn en vezelversterkt.

https://www.polymerfasteners.com/

En van deze hoef je geen reactie te verwachten is mijn ervaring;
http://www.farbofasteners.nl/
keesfrees

Re: waar vind ik plastic nietjes / spijkers / schroeven om (hout)plaatmateriaal op spoilboard vast te zetten.

Bericht door keesfrees »

Een eerder onderwerp er over :

viewtopic.php?p=155925#p155925

Wat ook kan, gewone schroeven, op de plaatsen waar de frees niet komt (!) dmv eerst gaten laten boren (puntje prikken) met de cnc.
sibejan
Contacteer:

Bericht door sibejan »

@serum - Dank, dat zijn ze inderdaad.
Helaas werk ik vnl. met 18mm plaatmateriaal, en gaan de enigszins betaalbare (hand)täckers slechts maximaal 14mm diep. D
e luchtdruk-täcker die het klusje wel nét zou kunnen tot 20mm (waarvan ik me afvraag of zo'n nagel met 2-3mm dan voldoende vlees heeft) kost meteen €235 ex. btw, da's me nog wat te gortig.

@keesfrees - Dankje.
(Dubbelzijdig) tape is inderdaad voordehandliggend. Verdiept schroeven kan natuurlijk ook prima. Beide is, t.o.v. täcken wel wat meer werk.
Als er nou schroeven bestonden waar een frees geen probleem mee had, zou dat toch best handig zijn (al is het de vraag hoe je ze loskrijgt als het kruisje of sterretje is weggefreest. ;)

Wat trouwens ook supervet is, is deze machine, die houten pinnen ergens in kan schieten. Helaas ook wat overkill in mijn geval voorlopig.
https://www.core77.com/posts/98704/Fast ... %20nailgun
Ik hanteer SketchUp, Illustrator en sinds kort een beetje Fusion om bestanden klaar te maken voor m'n zeer recent aangeschafte Yeti Smartbench. Bij voorbaat excuses voor mijn onbenullige en onkundige bijdragen, voorlopig. ;)
keesfrees

Bericht door keesfrees »

sibejan schreef: 23 mar 2021 15:47 @keesfrees - Dankje.
Graag gedaan, dank voor dank.
sibejan schreef: 23 mar 2021 15:47 (Dubbelzijdig) tape is inderdaad voordehandliggend.
Ik doelde op de kunststof nieten van contimeta
sibejan schreef: 23 mar 2021 15:47 Verdiept schroeven kan natuurlijk ook prima.
Verdiept ? Waarom, kun je uitleggen wat je gaat maken ?
sibejan schreef: 23 mar 2021 15:47 Als er nou schroeven bestonden waar een frees geen probleem mee had, zou dat toch best handig zijn . .
Ik raak de schroeven niet met de frees, da's nog beter :-)
sibejan
Contacteer:

Bericht door sibejan »

keesfrees schreef: 23 mar 2021 17:05Verdiept? Waarom, kun je uitleggen wat je gaat maken ?
Op dat moment had ik het vastzetten van een spoilboard op een onderplaat in m'n hoofd, vandaar.
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Aha, op die fiets, daarvoor kun je ook kunststof bouten gebruiken, is nog beter lijkt mij zo.
sibejan
Contacteer:

Bericht door sibejan »

Die was ik dus vergeten in de topic-titel te zetten: "boutjes".
Want inderdaad, kunststof bouten kunnen natuurlijk ook. En de 1st de beste google-zoek brengt me al verder... maar wacht 'ns... 'n bout heeft schroefdraad nodig, en dat zou ik dan in de spoliboard moeten tappen... pfff, da's teveel gedoe. Of natuurlijk met plastic moeren en 't gat helemaal doorboren. Ja, dan kan dat ook.
Ga ik ook 'ns uitproberen. Wederom dank, keesfrees!
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Het spoilboard zet je eenmalig vast.
Dan daar een dunne plaat op, daar de te bewerken plaat op, die kun je dan vastschroeven.
Je freest net aan ( 0,2mm) in de dunne plaat (3mm MDF) en je dikkere plaat blijft heel op de schroefgaten na, maar dat kan heel lang goed gaan. Alleen de kratertjes van de oude schroefgaten even wegsteken.
sibejan
Contacteer:

Bericht door sibejan »

Dankje voor de workflow, maar inmijn geval zal ik het dikke spoilboard regelmatiger afnemen. Ik heb namelijk een mobiele CNC frees (Yeti Smartbench), en die zal ik ook zo nu en dan terug in de doos stoppen om ruimte in m'n werkplaats te creëren.
Nuja, ik vind m'n workflow wel. Nu eerst en vooral meer gaan frezen, en dan ontdek ik wel wat handig is in mijn geval.
Wel superfijn dat hier een plek is vol met mensen met veel deelgrage ervaring, dank!
serum
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door serum »

Aangezien deze machine niet al te wild verspaand, zou ik overwegen om een tafel met MFT standaard te maken. (20mm gaten op een 96x96 patroon) Aangezien je toch een CNC hebt, kan je de tafel uit 12mm trespa of uit 20mm beuken multiplex maken en de 3mm waste-board kan je ook weer vorzien van een soortgelijk gatenpatroon. Ik heb een werktafel met deze standaard en dit werkt erg praktisch. Er staan verschillende zelfbedachte klemsystemen op youtube voor dit systeem. Zie ze de laatste tijd ook op Alie.
keesfrees

Bericht door keesfrees »

sibejan schreef: 24 mar 2021 09:01 Dankje voor de workflow, maar inmijn geval zal ik het dikke spoilboard regelmatiger afnemen. Ik heb namelijk een mobiele CNC frees (Yeti Smartbench)
Aha, dat lees ik nu (pas), zo gaat dat wel vaker.
Te weinig of te veel details geven bij een vraag, het is nooit goed . . .
sibejan schreef: 24 mar 2021 09:01 en die zal ik ook zo nu en dan terug in de doos stoppen
Een CNC machine die terug in de doos kan ! Huh ! wat kan dat nou weer zijn ?

O! aha, even zoeken :
Yeti Smartbench
https://www.youtube.com/watch?v=NxUrdSe31Qs
Juist zoiets dus.

Wat ik al wou opmerken nav de voorgaande bijdrage van serum, de Z-diepte zal niet erg garandeer-baar zijn, zoals ook duidelijk te zien is aan de plaat die rechtop staat op het filmpje, da's geen reclame nmi, maar toch wel goed cq eerlijk om dat zo te laten zien.

Dit is weer een voorbeeld van de grote variatie aan cnc machines, maarrr, als ik nu toch een handzame demontabele cnc machine zou wensen dan zou ik zelf een stevige vlakke willen hebben, maken en dan iets dergelijks op die tafel monteren. Een tafel cq werkbank heb je toch nodig, de gedemonteerde machine is dan nog kleiner.
Want nu heb je een slapperdewapsie machine naar mijn onbescheiden mening.
Plaats reactie