4e as welke verhouding?.

Moderator: Moderators

elvis3
Donateur

4e as welke verhouding?.

Bericht door elvis3 »

Hallo
Lang geleden dat ik weer iets gepost heb op het forum.
Ik wil de jmc IHSV60-30-40-48 gebruiken voor een 4e as aan te sturen.
Maar ik heb ze zien langskomen met een verhouding van 4:1 6:1 10:1 50:1 en 100:1 wat is hiervoor de beste verhouding, of maakt dat niet uit.
Het gaat er mij om dat ik ( als het werkt) straks hoofden van mensen die ik gescant heb kan frezen met behulp van de 4e as
Kan iemand mij hierin een goed advies geven?.
Alvast bedankt.

Gr Kees
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Re: 4e as welke verhouding?.

Bericht door Huub Buis »

Deze servo heeft maximaal een resolutie van 51200 stappen / omwenteling. Op een diameter van b.v 50 mm is dat 0.003 mm. Als dat genoeg is dan heb je geen vertraging nodig. Dan heb je ook geen last van de backlash ( 7 arc minuten = 0.05 mm op 50 mm diameter) die zo'n vertraging veroorzaakt. Nu zal in de praktijk, t.g.v. instelling zoals de "Dode band", de echte resolutie een stuk minder zijn.
Die vertraging kun je ook achteraf monteren. Misschien uitproberen hoe goed dat het in de praktijk werkt zonder vertraging?
https://www.jmc-motor.com/product/62.html

Ik zie vertragingen tot 1:10
https://www.jmc-motor.com/product/372.html
There are only 2 limits, the sky and your imagination
elvis3
Donateur

Bericht door elvis3 »

Hfjbuis

Bedankt voor het antwoord, maar ik bedoelde dat ik een kant en klare 4e as van aliexpres koop en de motor vervang voor de jmc, dit in verband met de aansluitingen op mijn kast die er al zitten.
Op zo'n bestaande 4e as zit bv een verhouding van 4:1 of 6:1 of 10:1 doormiddel van poelie's en tandriem , welke kan ik dan het beste nemen, of maakt dat dan ook niet uit.

Gr Kees
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

Kees,

Ik zou dan de kleinste overbrenging nemen (4:1) omdat je daarmee een grotere pulley op de motor hebt. Een grotere pulley kan koppel makkelijker overbrengen (meer tanden in contact met de riem).
Je kunt overwegen om de overbrenging aan te passen naar 1:1 met een nieuwe pulley en een andere riem.

Bedenk dat de overbrenging ook zorgt voor mee koppel. Al denk ik niet, dat je daar gebrek aan zult hebben bij het frezen van hout.

Let ook op de aansluiting van de motor. Die van Alie zal wel een stappenmotor zijn met een NemaXX flens. De servo heeft een 60ST flens zo op het eerste gezicht. Ik heb daar een adapter voor gemaakt (Nema23/24 => 60ST).

Huub
elvis3
Donateur

Bericht door elvis3 »

Bedankt Huub

Klopt wat je zegt wat betreft de flens.
Ik heb voor de andere jmc motoren ook een eigen flens moeten maken.
Mij ging het erom wat de beste verhouding is om alvast aan te kopen, want ik ben wat dat betreft echt alleen een gebruiker en heb andere mensen nodig die meer verstand hebben van zulke dingen.
Maar wat hulp betreft heb ik hier zeker niet te klagen.
Dankzij meerdere mensen hier heb ik al heel leuke dingen kunnen maken met mijn machientje, die ik alleen niet voor elkaar gekregen had.

Gr Kees
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

Waarom wil je er een andere motor op zetten?
elvis3
Donateur

Bericht door elvis3 »

Omdat de aansluitingen voor een 4e as al gemaakt zijn, en omdat ik al een extra jmc heb liggen.
En hoef ik mij niet druk te maken of er wel of niet genoeg plaats is in mijn kast daarom eigenlijk.
P1-Engineering
Donateur

Bericht door P1-Engineering »

Je moet kijken welk toerental je wilt behalen met de 4de as, en dan eigenlijk wat is de toepassing van de 4de as, meer geïndexeerd werk of continue rotatie.
Voor geïndexeerd werk heb je niet veel toeren nodig maar juist veel koppel om het te bewerken vlak parallel aan de spindel te houden, neem hierbij aan dat er geen rem op de 4de as zit.
Voor continue rotatie wil je een toerental kunnen halen welke overeenkomt met de voeding die je nodig hebt. Om dit te bepalen pak de kleinste diameter die je wilt bewerken en de voeding die je gebruikt hiervoor. Eigenlijk zelfde berekening als de voeding berekenen aan de hand van de snijsnelheid maar dan omgekeerd. :)
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

P1-Engineering schreef: 09 okt 2024 13:50 Je moet kijken welk toerental je wilt behalen met de 4de as, en dan eigenlijk wat is de toepassing van de 4de as, meer geïndexeerd werk of continue rotatie.
Er staat dat hij gescande hoofden wilt frezen, dat zal waarschijnlijk niet met 1000 rpm gaan….
elvis3
Donateur

Bericht door elvis3 »

hfjbuis schreef: 09 okt 2024 01:21 Kees,

Ik zou dan de kleinste overbrenging nemen (4:1) omdat je daarmee een grotere pulley op de motor hebt. Een grotere pulley kan koppel makkelijker overbrengen (meer tanden in contact met de riem).

Huub
De grotere pully zit toch op de as van de vierklauw en op de motor de kleinste pully?.
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

elvis3 schreef: 09 okt 2024 15:41
hfjbuis schreef: 09 okt 2024 01:21 Kees,
Huub
De grotere pully zit toch op de as van de vierklauw en op de motor de kleinste pully?.
Dat klopt.
Hoe groter de overbrenging, hoe groter het verschil in pulley diameter tussen de vierklauw en de motor. Daarom een zo klein mogelijke overbrenging om de pulley op de motor zo groot mogelijk te maken.
DaBit
Donateur
Been thanked: 3 times

Bericht door DaBit »

Die motor kan tot 3000rpm of zelfs 4200rpm met afbouw van koppel. Da's 1:1 voor een draaibank al best wat, laat staan voor een 4e as. Verder is het houdkoppel 'maar' 1,27Nm; niet zoveel in vergelijking met een hakkende frees en dat gehak zal ook wel voor positieafwijkingen zorgen als je niet een rem bekrachtigt (doet het op mijn draaibank wel)

Ik zou dus wel vertragen, en het liefste ook zoveel mogelijk. 1:10 is eerder nog krapaan dan teveel als je het mij vraagt, en dan kun je nog steeds met 420 toeren draaien. Maar als het een riem is dan is de stijfheid van de riem vroeg of laat ook een probleem, dus al met al is het zo simpel nog niet.

'echte' 4e assen vertragen nog veel meer dan 1:10 overigens. Maar daar kun je dan ook een stukje staal mee wegknauwen, dat hoeft bij jou niet neem ik aan.
Laatst gewijzigd door DaBit op 09 okt 2024 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

DaBit schreef: 09 okt 2024 16:39 Verder is het houdkoppel 'maar' 1,27Nm; niet zoveel in vergelijking met een hakkende frees en dat gehak zal ook wel voor positieafwijkingen zorgen als je niet een rem bekrachtigt
Daar heb je wel een goed punt.
elvis3
Donateur

Bericht door elvis3 »

Dus met deze jmc en een 4e as met een 4:1 verhouding gaat dat niet lukken begrijp ik nu?.
Plaats reactie