TNC 310 Fehlmann

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Huib Nelissen

TNC 310 Fehlmann

Bericht door Huib Nelissen »

Ik heb een Fehlmann Picomax met een HH TNC 310 besturing uit 1999.

Ik zoek iemand in de buurt van Haarlem die ons eens wat wegwijs wil maken ,met deze besturing en machine.
Iedere hulp is welkom.....

Hartelijke groet,

Huib Nelissen
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Re: TNC 310 Fehlmann

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nou heb ik nog nooit met een "310" gewerkt, maar daar moet uit te komen zijn..(wel gewerkt met TNC 155, 410, 416, 530,630 en 640) heb je ook een Manual?..

Haarlem ligt niet direct naast de deur, maar onlangs ben ik ook 2 keer naar Santpoort gereden, en dat ligt maar 1½ Steenworp Dichterbij.. :)
RoBie

Bericht door RoBie »

Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

De TNC 310 Fehlmann heeft wel handwielen op de assen , de latere versie moest je uittrekken maar met de eerdere versie kon dat niet.

Dus wel uitkijken !

Waar wil de Ts precies hulp mee ?
Huib Nelissen

Bericht door Huib Nelissen »

Hartelijk dank voor jullie reactie

Dit is de manual.
Ik heb eigenlijk nog geen cnc ervaring, werk al wel wat jaartjes met een Bridgeport EZ trak daar kan ik nu redelijk mee werken.
Maar de TNC 310 is wat betreft besturing en mogelijkheden wel next level.

Ik zal eerst eens proberen met de reeds opgeslagen programma's het spul aan de gang te krijgen.
Wat het extra lastig maakt is dat de Z as gestuurd wordt, maar dat de stand van de W as( dat is de hoogte van de kolom) hierin niet verrekend wordt.
Dus als je een programma maakt moet je de hoogte van de W as op een bepaalde waarde bvb 0 zetten en hier gedurende het programma niet meer aankomen, doe je dit wel dan moet je de Z as weer op de nieuwe maat zetten......
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

Huib Nelissen schreef: 17 feb 2025 10:01 Dus als je een programma maakt moet je de hoogte van de W as op een bepaalde waarde bvb 0 zetten en hier gedurende het programma niet meer aankomen, doe je dit wel dan moet je de Z as weer op de nieuwe maat zetten......
Ach ja, het lijkt wel een beetje op cnc: wanneer je klus ga starten, zet je eerst alle assen op ‘0’. En het is dat het handigste dat je daar tijdens zo’n klus dan van af blijft. Ik kijk er dus niet echt van op.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ware het niet dat Heidenhain ook een functie had, dat je niet gestuurde assen ook tijden een programmastop kon bedienen, de machine geeft dat dan aan..
Jensorie

Bericht door Jensorie »

Dag Huib,

Dit is een besturing die (vind ik) perfect werkt voor machines zoals deze. Stelt je in staat om conventioneel ook nog veel te doen.
Ik heb je een PB gestuurd.
Plaats reactie