doe het zelf hottub (electrocutie...)
Moderator: Moderators
-
Jacala
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
doe het zelf hottub (electrocutie...)
Hoi!
Ik heb een leuk hobbyproject. Een volledig RVS hottub voor 8 man en een warmtepomp om het geheel op te warmen.
Zie hier 2 foto's van de eerste opwarmtest: https://photos.app.goo.gl/dVbbC9sQ2J161aUS9
De warmtepomp is wat overbemaat, maar ja, als je er een hebt staan (monobloc type) dan waarom een nieuwe kopen?
In 3 uur wordt het water nu van 13 naar 36 graden opgewarmd. Ideaal! Hartstikke leuk.
Het idee in de zomer: water oppompen, hottub vullen, avondje ontspannen en een dag later het water gebruiken om de tuin te bewateren.
Stroomkosten voor het opwarmen: €4,5
Nu nog alles mooi polijsten, isoleren en een ombouw.
Waarom deze post:
Hoe voorkom ik 100% zeker dat ik mijzelf electrocuteer?
De circulatiepomp is geaard, de warmtepomp is geaard. De hottub zelf wil ik ook aarden. Maar hoe? Aardpen naast de hottub slaan? Of een draad direct naar de aardpen in de stoppenkast?
Of overdrijf ik?
De warmtepomp werkt op krachtstroom en zit via een 10 ampere automaat en 30 milliampere aardlek aangesloten.
Wie heeft tips?
Ik heb een leuk hobbyproject. Een volledig RVS hottub voor 8 man en een warmtepomp om het geheel op te warmen.
Zie hier 2 foto's van de eerste opwarmtest: https://photos.app.goo.gl/dVbbC9sQ2J161aUS9
De warmtepomp is wat overbemaat, maar ja, als je er een hebt staan (monobloc type) dan waarom een nieuwe kopen?
In 3 uur wordt het water nu van 13 naar 36 graden opgewarmd. Ideaal! Hartstikke leuk.
Het idee in de zomer: water oppompen, hottub vullen, avondje ontspannen en een dag later het water gebruiken om de tuin te bewateren.
Stroomkosten voor het opwarmen: €4,5
Nu nog alles mooi polijsten, isoleren en een ombouw.
Waarom deze post:
Hoe voorkom ik 100% zeker dat ik mijzelf electrocuteer?
De circulatiepomp is geaard, de warmtepomp is geaard. De hottub zelf wil ik ook aarden. Maar hoe? Aardpen naast de hottub slaan? Of een draad direct naar de aardpen in de stoppenkast?
Of overdrijf ik?
De warmtepomp werkt op krachtstroom en zit via een 10 ampere automaat en 30 milliampere aardlek aangesloten.
Wie heeft tips?
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Re: doe het zelf hottub (electrocutie...)
Je zou het badkamer deel van de NEN1010 eens kunnen bekijken, daar staat inderdaad in dat metalen delen (ook al hebben ze niet direct iets met elektra te maken) geaard moeten worden. Dat is gewoon aan de huisinstallatie.
Daarvan weet je ook zeker dat de aarde voldoet want die wordt bij installatie getest op weerstand en heeft een draaddikte die zeker de stroom kan afvoeren: Is het alleen zaak om een draad met voldoende dikte te leggen tussen hottub en huisinstallatie.
Daarvan weet je ook zeker dat de aarde voldoet want die wordt bij installatie getest op weerstand en heeft een draaddikte die zeker de stroom kan afvoeren: Is het alleen zaak om een draad met voldoende dikte te leggen tussen hottub en huisinstallatie.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Die metalen hottub zou ik zeker aarden. Omdat het blijkbaar om een installatie met aardlekschakelaars gaat is de goede werking daarvan het allerbelangrijkste. Ik zou die even goed aankijken (en testen
) en bij twijfel vervangen door een nieuwe van een gerenomeerd merk.
Aardpen naast de hottub is volgens mij alleen nuttig als die voldoende laag-Ohmig is om de automaat te laten trippen in het (onwaarschijnlijke) geval de aardlek zijn werk niet doet. Ik dacht bij 10A afzekeren iets van 3 Ohm, wat nog niet zo gemakkelijk is!
De NEN1010 er op naslaan, zoals Breaker zegt, is denk ik verstandig maar verder ook weer niet al te moeilijk doen, een metalen badkuip in je badkamer is net zo'n groot risico en daar maakt niemand zich zorgen over.
Aardpen naast de hottub is volgens mij alleen nuttig als die voldoende laag-Ohmig is om de automaat te laten trippen in het (onwaarschijnlijke) geval de aardlek zijn werk niet doet. Ik dacht bij 10A afzekeren iets van 3 Ohm, wat nog niet zo gemakkelijk is!
De NEN1010 er op naslaan, zoals Breaker zegt, is denk ik verstandig maar verder ook weer niet al te moeilijk doen, een metalen badkuip in je badkamer is net zo'n groot risico en daar maakt niemand zich zorgen over.
Laatst gewijzigd door Kars-cnc op 18 dec 2025 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- DaBit
- Donateur
- Been thanked: 3 times
Wil je ge-electrocuteerd worden dan moet je allereerst potentiaalverschil ergens hebben.
Dus gedachtenexperiment 1: de hele RVS bak hangt aan een fase van het lichtnet. Als je dan in de bak zit heb je nergens last van want overal hetzelfde potentiaal. Vogels kunnen daarom ook op een hoogspanningsleiding zitten. Maar, stap nu uit de bak en het moment dat je voet contact maakt met de aarde heb je een probleem want dan heb je de bak op 230V staan, 0V aarde, dat ga je voelen...
Het is dus zaak om potentialen gelijk te trekken. Dat kun je doen door die RVS bak te verbinden met de grond; aarden dus.
Doe dat aarden wel deuglijk en duurzaam. Dus bijvoorbeeld de connectie met de RVS bak door een stud op het RVS te lassen waar je de aardkabel aan vast maakt.
Voor extra zekerheid kun je die Meeting pomp nog via een 30mA aardlekautomaat voeden. Dan kun je eigenlijk nooit geelectrocuteerd worden, hooguit dat het een keer pijn doet.
Dus gedachtenexperiment 1: de hele RVS bak hangt aan een fase van het lichtnet. Als je dan in de bak zit heb je nergens last van want overal hetzelfde potentiaal. Vogels kunnen daarom ook op een hoogspanningsleiding zitten. Maar, stap nu uit de bak en het moment dat je voet contact maakt met de aarde heb je een probleem want dan heb je de bak op 230V staan, 0V aarde, dat ga je voelen...
Het is dus zaak om potentialen gelijk te trekken. Dat kun je doen door die RVS bak te verbinden met de grond; aarden dus.
Doe dat aarden wel deuglijk en duurzaam. Dus bijvoorbeeld de connectie met de RVS bak door een stud op het RVS te lassen waar je de aardkabel aan vast maakt.
Voor extra zekerheid kun je die Meeting pomp nog via een 30mA aardlekautomaat voeden. Dan kun je eigenlijk nooit geelectrocuteerd worden, hooguit dat het een keer pijn doet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- Quepee
- Has thanked: 1 time
- Contacteer:
Dus de zwembroek kan mee bij de volgende meeting ? misschien kan Katja Schuurman ook !
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Ben jij van die generatie?Quepee schreef: 18 dec 2025 14:31 Dus de zwembroek kan mee bij de volgende meeting ? misschien kan Katja Schuurman ook !
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Dat lijkt mij inderdaad een hele goeie, gewoon de hottub installatie een extra, eigen aardlek geven. De kans dat beide niet zouden functioneren is wel zo klein dat je voor die tijd al meerder keren de hoofdprijs in de staatsloterij moet hebben gewonnenDaBit schreef: 18 dec 2025 14:22 Voor extra zekerheid kun je die Meeting pomp nog via een 30mA aardlekautomaat voeden. Dan kun je eigenlijk nooit geelectrocuteerd worden, hooguit dat het een keer pijn doet.
- DaBit
- Donateur
Mag Prammela Anderson er ook bij? In dr rooie badpakje natuurlijkhugo stoutjesdijk schreef: 18 dec 2025 18:00Ben jij van die generatie?Quepee schreef: 18 dec 2025 14:31 Dus de zwembroek kan mee bij de volgende meeting ? misschien kan Katja Schuurman ook !![]()
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
-
xander janssen
In een ver verleden heb ik ooit als natuurkunde student in een academisch ziekenhuis stage gelopen. Daar hadden we apparatuur om (via een pc gestuurde opstelling middels elektroden op het hoofd) stroompjes door de evenwichtsorganen van patiënten en proefpersonen te sturen. Deze hele opstelling incl pc, monitor was via een scheidingstransformator aangesloten op het 220v net. Mocht verder geen verbinding hebben met de buitenwereld zelfs niet via ethernet om, in geval van een storing, te voorkomen dat de opstelling een elektrische stoel zou worden.
De technische beheerder van de opstelling was daar zeer kritisch op en heeft toen goed uitgelegd hoe zo'n scheidingstrafo werkt in geval van storing.
De technische beheerder van de opstelling was daar zeer kritisch op en heeft toen goed uitgelegd hoe zo'n scheidingstrafo werkt in geval van storing.
Is dit allemaal veel anders dan een plastic hottub of ijzeren badkuip?
D.w.z. als mijn warmtepomp een kortsluiting zou hebben naar de interne (koperen) leidingen, zal die spanning via de leidingen, via de kraan, via het water ook mijn lichaam bereiken.
M.a.w. de voorzorgsmaatregelen voor badkamers en douches kun je volgens mij gewoon toepassen op je RVS hottub. Dus alles wat staal is proper aarden, wat aan je gezamenlijke aardpunt van je installatie mag.
D.w.z. als mijn warmtepomp een kortsluiting zou hebben naar de interne (koperen) leidingen, zal die spanning via de leidingen, via de kraan, via het water ook mijn lichaam bereiken.
M.a.w. de voorzorgsmaatregelen voor badkamers en douches kun je volgens mij gewoon toepassen op je RVS hottub. Dus alles wat staal is proper aarden, wat aan je gezamenlijke aardpunt van je installatie mag.
- hainjedaf
- Donateur
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Mwah.... ik zou de kerstman zelf uitnodigen.... Mag hij zijn pakkie en zwembroek thuislaten....DaBit schreef: 18 dec 2025 18:41Mag Prammela Anderson er ook bij? In dr rooie badpakje natuurlijkhugo stoutjesdijk schreef: 18 dec 2025 18:00Ben jij van die generatie?Quepee schreef: 18 dec 2025 14:31 Dus de zwembroek kan mee bij de volgende meeting ? misschien kan Katja Schuurman ook !![]()
![]()
Ik heb ook recht op mijn lol :)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Denkt er niemand aan om de stekker uit te trekken voor je in de tub springt?