De breedte moet in ieder geval uitkomen op soort van tafelbankje, gewoon een kwestie van ruimtegebrek. Ik kan het hok wel verbouwen, maar ik vermoed dat ik hier geen 5 jaar meer zit. We zijn al eens wezen kijken naar een ander huis, dat werd niks, maar als je eenmaal begint met andere huizen te bekijken...
Buiten dat mag het verder best een maatje lomper dan eem Emco 8 oid.
spinningwheels schreef:
Je hebt nu een bed van 235 , een kop die je denk ik ook niet zo even onder de arm neemt , nog wat andere frutsels en fratsen , ga je al richting de 600 kg denk ik zo .
Dat denk ik ook wel ja.
Het zelfbouw van het bed , is dat nu gewoon omdat het kan ??
Zoals ik al eerder schreef is het niet eenvoudiger om een stuk van een bestaand bed te gebruiken?
Ik kan de gewoon omdat het kan factor ook wel begrijpen, maar wat een werk
Dingen verbouwen tot iets wat ze eigenlijk niet zijn kost achteraf veel meer tijd, moeite en geld dan initieel gepland, en achteraf blijkt het vaak toch niet de meest handige keuze te zijn geweest. Ik heb m'n lesje inmiddels wel geleerd met ombouw wegracer tot enduromotor, proberen een tweepitter in een KTM LC4 frame te proppen, ombouw BF20, gewone versterkers pimpen om dienst te kunnen doen als PA-eindtrappen, etcetera. Keuze A dendert als een sneeuwbal door het hele ding heen en heeft gevolgen voor de hele rest. Dan moet je niet alleen A doen, maar ook B, C en D. En D kun je dan weer niet zonder acties E en F. Moet jou toch niet vreemd in de oren klinken
Toen ik van de BF20 af wilde en iets groters heb ik ook rond zitten kijken naar een oude Maho oid. Je krijgt toch wel veel ijzer en onderdelen voor een duizend of 4. Achteraf blij dat ik dat niet gedaan heb; mijn zelfbouw werkt uitermate uitstekend en een Maho van 4000 euro in goede staat brengen kost ook nog een puist werk en geld en dan is het op veel punten 'm net niet.
En uiteraard is 'because we can' inderdaad ook gewoon een geldige reden. Ik heb wel lol in het uitdenken van zoiets. Ik ben al veel wijzer geworden betreffende het hoe en waarom kwa lagering, ik krijg meer inzicht in wat er nodig is om een goede machine te maken, etc.
Zo'n draaibank is trouwens een veel simpeler apparaat dan een 3-assige CNC-freesmachine, op de vaste kop na. En die worden er hier genoeg van de grond af aan gebouwd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'