spinningwheels schreef:
Dat is dus zaak van de hoofdcomponenten goed uitzoeken. en daar dan het kleine spul op aanpassen.
Ik ben bij het bouwen eigenlijk best wel een beetje lui, gebruik zo veel mogelijk bestaand spul.
Probeer ik ook, maar soms is iets samenstellen uit standaardspul handiger dan een hoop aanpaswerk. Ik denk dat dat in dit geval ook zo is, maar zeker weten doe je dat pas als je het klaar hebt.
Maar hoezo past een tweepitter niet in een KTM LC4? een honda cbr 600 blokje past ook in een scootmobiel, beetje creatief zijn.
Had gekund, maar dan had de originele tank plaats moeten maken voor 2 rallytanks aan weerskanten, het natsump-blok had omgebouwd moeten worden tot droogsump om het zwaartepunt te houden zoals het was, frame had een redelijke verbouwing moeten ondergaan omdat de gasklephuizen anders botsten met de centrale pijp, kettingwieltje v-bak kwam niet lekker uit dus nog meer frameverbouwing, etc, etc.
De weg andersom was makkelijker (KTM rijwieldelen aan een SV650 frame+blok; tweecylinder endurootje van 154kg incl benzine).
Maar voor zo,n bed , hoe zou een stukje H 300 balk zich gedragen en dan de D soort , Torsie zal het probleem wel zijn maar mogelijk eenvoudig op te lossen.
Die D soort ken ik niet. Voor de torsie wil je zowiezo de zijkanten dicht hebben, en dan heb je nog vierkante secties. Kun je ook weer oplossen, en dan zal het behoorlijk goed zijn denk ik. Gaat dan ook een redelijk eind richting de 300kg BTW.
nico schreef:Denk eens aan een vierkante dikwandige pijp met daarin een rondepijp.
Vierkant voor buiging en voldoende vlees voor tapgaten, rond voor de torsie krachten.
Kies voor warmgewalst i.v.m materiaalspanningen.
Nog eens een experimentje:
250x250x8 stalen koker, 203x5,6 ronde buis, ruimte tussen buis en balk gevuld met epoxybeton. Buis asymmetrisch geplaatst om aan de 'bovenkant' wat massiefs te hebben. Gevoelsmatig lijkt het me goed om ook lokale stijfheid te hebben, zeker met een wandje van 8mm.
Totaalgewicht staal+EB is 150kg.
Voor simulatie een E-modulus van 20GPa aangehouden voor het epoxybeton. Doet het best aardig gezien de relatief kleine hoeveelheid materiaal: doorbuiging bij 1kN op het eind is 25um, wat prima acceptabel is wat mij betreft. Torsie bij 100Nm is 1,34um, en da's toch wel heel goed in vergelijking met de rest.
Sinds de F360 update van vandaag kan ik ook makkelijk de effecten van zwaartekracht simuleren. Da's dan wel weer een keer een plaatje waard:
Koker helemaal volstorten met EB heb ik nog niet gesimuleerd; dat ga ik toch niet doen. EB krimpt niet veel bij harden, maar het krimpt wel. Ik weet nog goed dat mijn rechte stalen strips banaanvormig waren na uitharden.
Een of ander professioneel mengseltje mineralguss heeft 0,14% in de datasheet staan, maar mijn droge mengsel haalt dat nou ook weer niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'