Aanschaf 10 inch South Bend Quick change gearbox lathe

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Jartoos

Aanschaf 10 inch South Bend Quick change gearbox lathe

Bericht door Jartoos »

Ik wil graag beginnen met metaaldraaien en ben dus op zoek om mij een draaibank aan te schaffen.
Na al een ruime tijd rond gekeken te hebben op het net, denk ik dat ik liever een gebruikte machine heb die degelijk gebouwd is in plaats van een nieuwe chinese import, waar het blijkbaar toch een gok is of je een machine ontvangt die ok is of een machine die door een beunhaas op een maandig in mekaar geflanst is.
Mijn budget is vrij beperkt, rond een €1000, voor alle materiaal dat nodig is om te beginnen.

Vandaag ben ik naar een bank gaan kijken waar veel materiaal bij zit.
Het gaat om een 10 inch South Bend lathe met quick change gearbox.
De gearbox is echter imperial en dus niet metrisch. Ik had ook graag schroefdraad kunnen draaien, maar ik bedenk mij net dat ik mij ook best verder kan helpen met schroefdraad taps en/of snijplaten. verder had ik ook al gevonden dat er conversie sets van tandwielen bestaan om het mogelijk te maken om toch metrische draad te snijden.
Ik denk ook dat de noniussen (is dat het juiste woord) al veranderd zijn naar metrisch. Ik zie hier 20 onderverdelingen per 1 mm verplaatsing van de slede, kan dit kloppen ?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
André-R
Donateur
Has thanked: 1 time

Re: Aanschaf 10 inch South Bend Quick change gearbox lathe

Bericht door André-R »

dat van een goede gebruikte machine , dat ben ik wel met je eens, maar of ik deze zou kopen ? Ik denk dat ik nog ff verder zou kijken, met een beetje geduld komt er best wel wat leuks voorbij op Marktplaats of zo,of misschien weet iemand op get forum wel iets geschikts.
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Als ik zie hoe deze draaibank er uit ziet dan is dit geen draaibank die door zijn huidige eigenaar is vertroeteld, of dit toch een goed bruikbare draaibank is kun je vooral 'voelen' door er wat verschillende materialen mee te gaan draaien.
Hoe ziet het bed er uit, zie je veel beschadigingen en eventueel slijtage sporen, voel je ergens merkbare speling enz. enz.
Je komt ze zeker niet dagelijks of wekelijks tegen, maar ik heb wel het idee dat er zo nu en dan mooiere en nettere machines voor jou budget langskomen op Marktplaats. Als er dan iets langs komt dan is het zaak om zo snel mogelijk een afspraak met de eigenaar te maken en de boel te bekijken en eventueel een deal te maken want jij bent zeker niet de enige die op een hele mooie draaibank aan het azen is.
André-R
Donateur

Bericht door André-R »

als je je budget iets oprekt , voor 1250 heb je deze"https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... -draaibank

of deze: https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... -draaibank

gewoon zoeken op 'draaibank'
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Jartoos

Bericht door Jartoos »

Misschien even meegeven dat voor de draaibank met alle toebehoren €200 wordt gevraagd.
De man die ze verkoopt kent er niets van, de bank was van zijn vader.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Dat veranderd de zaak, ik ging er van uit dat er 1000 Euro voor gevraagd werd.
Voor die 200 Euro zou ik er denk ik wel in mee gaan, zeker als er ook nog wat bruikbare tools zoals beitels en zo bij zitten.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

André-R schreef: 23 sep 2024 22:09 als je je budget iets oprekt , voor 1250 heb je deze"https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... -draaibank

Dit zijn beiden wel hele leuke draaibankjes, zeker die bovenste heeft langs én dwarsvoeding, dat is wel heel handig.
Bovendien mag je natuurlijk ook nog afbieden om het wat beter in je budget te laten passen.

Maar ook de 2e is denk ik een heel leuk bankje, heeft vooral veel toebehoren en ziet er goed onderhouden uit.
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Bericht door Huub Buis »

Jartoos schreef: 23 sep 2024 21:10 Vandaag ben ik naar een bank gaan kijken waar veel materiaal bij zit.
Neem iemand mee die ervaring heeft met draaibanken. Onderdelen en reparatie kunnen duur zijn. Zoals gezegd, proefdraaien en het resultaat meten moet je echt doen. Controleren of het compleet (wissel wielen) is kan veel problemen voorkomen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Jartoos

Bericht door Jartoos »

Als ik een draaibank koop, waarmee kan ik deze dan best reinigen ? Remmenreiniger ?
En welke olie gebruik ik best voor het bed en de bewegende onderdelen? En kan ik deze ook gebruiken voor de olie reservoirtjes ?
Sorry voor de newbie vragen. :oops:
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jartoos schreef: 24 sep 2024 00:01 Sorry voor de newbie vragen.
Daar moet je je vooral niet te veel van aantrekken.. je had al aangegeven dat je ervaringsgebied vooral Houtbewerking is, en Metaalbewerking is wel "A different Cattle of Fish"..

Bovendien..'k ben gereedschapmaker, maar toen ik hier binnen kwam struikelen.. wist ik niets van G-Code.. alles wat ik nu weet?. deels zelfstudie, maar ook zeker deels door dit forum.. daar zijn we voor..

Reinigen van een machine, 't zachtst mogelijke reinigingsmiddel... Doorgaans gebruik ik Lampenolie, maar als een machine echt goor is, Dasty.. en daarna goed drogen, en licht oliën.. om te voorkomen dat het binnen een dag Roestbruin is
't bed smeer je met Leibaanolie, dat is daar tenslotte voor gemaakt.. voor de tandwielkast van een draaibank.. Leibaanolie kan.. maar tandwielkast olie is daar volgens mij beter voor geschikt..
de OlieReservoirtjes.. als die op een Glijlager zitten, dan Leibaan olie erin, als ze er voor een Kogellager zijn, dan Tandwielkastolie.. ik denk dat dat de beste manier is..
spinningwheels
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door spinningwheels »

Ik zou deze bank mooi laten staan.
Was ooit heel erg lang geleden een prima ding . maar echt niet meer van deze tijd.
De kans op een grote teleurstelling met zo.n oud beestje is wel heel erg groot.
In theorie kan ik praktisch alles
Jartoos

Bericht door Jartoos »

André-R schreef: 23 sep 2024 22:09 als je je budget iets oprekt , voor 1250 heb je deze"https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... -draaibank

Dit zien er beide leuke machines uit, maar dit is al snel bijna 3u enkele rit voor mij.
Jartoos

Bericht door Jartoos »

spinningwheels schreef: 24 sep 2024 00:33 Ik zou deze bank mooi laten staan.
Was ooit heel erg lang geleden een prima ding . maar echt niet meer van deze tijd.
De kans op een grote teleurstelling met zo.n oud beestje is wel heel erg groot.
Ga ik dan beter op zoek naar iets zoals deze ?
https://www.2dehands.be/v/doe-het-zelf- ... ldraaibank
Dit soort banken lijken meer uit plaatstaal te zijn opgebouwd en niet uit gietijzer. Deze lijken mij wat "fragieler" te zijn dan banken met gegoten stukken.

Mijn eerste doel is om een zaagas te draaien van 274mm lang, 20mm diameter en de bijhorende flensen met een diameter van 60mm.
André-R
Donateur

Bericht door André-R »

Misschien even mijn zoektocht met je delen...ik begomnmet een Emco maximat v10, van een particulier, 2 1/2 uur rijden van me vandaan. De bank kwam van een school . Met schoonmaken ect kwam ik er al snel achter dat er niet al te zorgvuldig met het onderhoud was omgegaan, spijertje waar splitpennetje moest zitten enz, Verder kwam ik er achter dat een extra klawplaatje al gauw een paar honderd euro kostte voor dit machientje. Dus heb ik die van de hand gedaan. Vond daarna in de buurt een mooie Ferm bank, maar die bleek niet zuiver te zijn... miskoop, dus. Toen ben ik gewoon het hele land door gereden op zoek naar een bank, kwam in Drachten terrecht, boeren schuur met bouwpakket AI hembrug, de eigenaar wist zelf niet hoe die aan moest, vriendje erbij...afijn, toen ik die bank zag draaien wist ik ...zo iets moet t gaa worden alleen Niet deze. Toen gwoon gewacht op MP en op een gegeven dag 3 AI hebbrug's bekeken, alweer het hele and door gereden. Maar nu heb ik een fantastische bank waar ik elke keer veel plezier van heb. Moraal van het verhaa: invevsteer in tijd, neem iemand mee, als t kan, zoals al werd gesuggereerd, en op de llange termijn alleen maar tijd en geld winst. sucess
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Plaats reactie