Aanschaf 10 inch South Bend Quick change gearbox lathe

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Jartoos

Re: Aanschaf 10 inch South Bend Quick change gearbox lathe

Bericht door Jartoos »

Zou dit de moeite waard zijn ?
https://www.2dehands.be/v/doe-het-zelf- ... UzRCUzRA..

Huvema HU-920

Zit verder niets bij, dus alleen de klauw en center op de bank.
Staat al enkele jaren stil.
Ik merk ook dat de hoogste snelheid 1350rpm is, bij nieuwere banken is dit vaak 2000rpm of hoger, ga ik de hogere snelheid niet missen met deze bank ?
Jartoos

Bericht door Jartoos »

Wat zijn de punten om te controlleren als ik naar een bank ga kijken ?
Ik heb een meetklok met een nauwkeurigheid van 0,01mm. Hiermee kan ik nakijken of de dingen die ronddraaien geen slag hebben. Ook nakijken of de verplaatsing van de sledes overeenkomt met wat er op de schaal (nonius ?) staat. Nakijken of er oneffenheden zijn in het bed.
Verder de machine eens laten draaien, kijken of de gearbox het doet.
Wat zijn nog andere zaken ?
Een stuk draaien, daar ga ik mij niet aan wagen. Het is voor mij bijna 30 jaar geleden dat ik nog op een metaaldraaibank heb gewerkt.
En ik heb ook niemand in de lennisenkring die dit kan, vandaar dat ik hier kom met mijn (vele) vragen. ;-)
Leeuwinga
Contacteer:

Bericht door Leeuwinga »

niet doen, als je nog een keer ROEST roept valt ie uit elkaar
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Het ligt er maar net aan wat je wil, die laatste bank lijkt een redelijk ding, maar bedenk wel dat je aan toebehoren best veel geld kwijt bent.
Als je dan kijkt naar de eerste bank, dat was ook een Huvema bankje dan is die op heel veel fronten completer. Bied wat af en je hebt er een hele leuke draaibank aan.

Wat je opsomt aan aandachtspunten zijn in mijn beleving geen van allen echt belangrijk, het zijn punten die vast zitten aan de specificaties van de bank, en zullen niet veranderen door b.v. slijtage.
Span een stuk rondstaf in van een cm of 30 a 40 lang en kijk of het verre einde goed uitkomt bij het middel van het tegencenter, als dat klopt is dat een indicatie dat de boel redelijk goed is uitgelijnd.
Kijk naar de staat van het bed, geen flinke beschadigingen en zo.
Voel of je speling in de klauwplaat voelt, eventueel met een stevig stuk hout proberen de klauwplaat omhoog te wrikken, als dat lukt heb je speling in het hoofdas lager.
Voel of er speling zit in het bewegende deel van de bank, soms is dat na te stellen, maar soms ook niet, dat er speling zit op de handwielen is dan weer niet belangrijk.
En hoe loopt de machine, mooi rustig geluid of rammel en ratel?
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

benkr schreef: 24 sep 2024 14:17 Het ligt er maar net aan wat je wil
Da's een waar woord, een aantal dingen waar je bij 2de hands spullen op moet letten:
  • Alle waar is naar zijn geld
  • Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat het meestal ook
Nou is het gebruiksdoel van de TS wel redelijk omlijnd, een bank om onderdelen met een bepaalde afmeting te kunnen bewerken.

Soms kun je een "Mazzeltje" hebben, zo kocht ik ooit een Horlogemakersdraaibankje voor 400,- terwijl je daar op beurzen minimaal 350,- MEER voor moet neertellen.. 't enige addertje onder het gras was dat het motortje (een Naaimachinemotortje) aan het eind van zijn houdbaarheidsdatum was, maar dat was op te lossen door een Polijstmachientje van een handvol kralen te kopen, de opnamedoorns eraf te halen, en er een Poelie op te maken.. en nu heb ik ook nog eens traploze toerentalregeling..

Zelfde verhaal voor de laatste aanschaf, een EMCO Unimat 3 (Ja @spinningwheels Ik geef het toe.. ik heb een EMCO Fetish)
Kosten waren niet te hoog, machine zag er op de Foto's goed uit, aardig wat toebehoren erbij.. als een bank er netjes uit ziet, is ie doorgaans ook netjes behandeld, ter plaatse even gekeken, en alles gevoeld.. was "in Ordnung" dus wisselde ie op dat moment van eigenaar, en heb ik em voorzichtig neergevleid op mijn achterbank (Kofferbak lag vol, had nog meer te doen die dag),
Thuisgekomen een Tripan beitelhoudertje erop gezet, en even getest.. Fluisterstil, en het draaiwerk nauwkeurig aan de maat.. 'k ben er blij me als een aap met 7 ... "Voelsprieten" :mrgreen:

't is inderdaad zaak, als je bij een Machine gaat kijken, om even alles te voelen.. (zoals iemand in een Youtube Video ooit opmerkte, Neem een koevoet mee, zodat je wat kracht kan uitoefenen om te zien of er ergens speling op zit, waar het niet hoort.. zo ja.. bedank de aanbieder.. en vertrek..

een beetje vliegroest hoeft niet het eind van de wereld te zijn, als het bed maar geen overduidelijke slijtagesporen heeft.. Met name bij Lange draaibanken is er vaak een duidelijk verschil tussen de eerste 20 cm van het bereik, en verder naar achter.. Dit kun je soms ondervangen door kritische werkstukken achterstevoren te draaien.. maar eigenlijk moet je dat niet willen..
Belangrijk is dat alles wat moet werken, ook werkt, of in elk geval makkelijk te herstellen is, de sleden.. daar mogen geen zware punten in zitten.. 't moet over het hele bereik gelijkmatig lopen, want dat betekent ook wel dat de slijtage gelijkmatig is, en de benodigde speling ook constant is.
check ook de aandrijfriemen, of dat een beetje een gangbaar type is.

Persoonlijk.. zou ik draaibanken die vooral opgebouwd zijn met, en ingericht voor Impractical Units ofwel inches mijden als de vliegende vinkentering. maar als je de machine koopt om bevestigingsmaterialen voor klassieke engelse sportauto's te maken.. Go your gang, and don't be bang.. :lol:

Wat dan ook nog een afweging zou kunnen zijn.. "Is ie een beetje makkelijk om te bouwen naar CNC" mocht je plannen in die richting hebben.. (ik ga mijn EMCOotje Unimat 3 niet ombouwen, 'k heb al een Compact 5 CNC en een EMCOturn 120), maar een modernere machine met meer gefreesde en geschaafde delen is makkelijker om te bouwen dan een gegoten "middeleeuwsch monster" waar geen rechte haakse vlakken aan zitten
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Bericht door Huub Buis »

Jartoos schreef: 24 sep 2024 11:22 Een stuk draaien, daar ga ik mij niet aan wagen. Het is voor mij bijna 30 jaar geleden dat ik nog op een metaaldraaibank heb gewerkt.
En ik heb ook niemand in de lennisenkring die dit kan, vandaar dat ik hier kom met mijn (vele) vragen. ;-)
Je mag bij mij een middag in Hoensbroek (Limburg) komen kijken naar en draaien op mijn (CNC/handbediende) HBM BF290. Dan laat ik je zien hoe ik de draaibank zou controleren. Het spindel lager van dat ding is versleten of vervuild (6 jaar hobby misbruik), dan kun je meteen zien hoe dat uitwerkt in het draaien en meten.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Jartoos

Bericht door Jartoos »

Ben nog even aan het terugkijken.
Deze wer ook naar voor geschoven door iemand eerder.
https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... -draaibank
Is Optimum dan ook gewoon geen chinese kloon ?
Of is dit een degelijke bank ?
Want de uitrusting is wel vrij compleet denk ik.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Jartoos schreef: 24 sep 2024 18:31 Ben nog even aan het terugkijken.
Optimum is zeker een Chinees product, maar het is wel een product waar ietsje meer aandacht aan de afwerking is gegeven.
Ik ben toevallig op dit moment een Optimum BF20 machine, die ik recent aan het StadsHobbyCentrum Eindhoven heb geschonken, aan het voorbereiden voor ombouw naar CNC. Als ik de machine bekijk nu die voor een deel is gedemonteerd dan zie ik toch gewoon een hele mooie machine met zelfs zo hier en daar geschraapte geleidingsvlakken, iets wat je b.v. bij een HBM machine niet gaat vinden. Ook het manual is echt een klasse beter verzorgd dan b.v. een HBM machine.
Ik zou het denk ik beslist geen slechte koop vinden, maar die Huvema machine vind ik toch net wat meer, o.a. omdat deze ook een dwarsvoeding heeft en is uitgevoerd met een multifix beitelhouder met een aantal extra schuitjes.
En ja, je moet er een stuk voor rijden, maar als je dan op het einde van de dag weer thuis bent en je hebt een super mooie machine gescoord dan is die rit denk ik heel snel vergeten.
André-R
Donateur
Has thanked: 1 time

Bericht door André-R »

Jartoos schreef: 24 sep 2024 18:31 Ben nog even aan het terugkijken.
Ja dat was ik. Dit zijn welliswaar in china gemaakte banken ,maar bepaald niet verkeerd, en m.i. een hele slag beter dan de HBM machines.
Ik denk eerlijk gezegd dat dit een prima instap-model is, en ook weer makkelijk te verkopen als dat nodig zou blijken, en hij is super compleet, én hij draait tot 2000 rpm als ik het goed heb, maar dat moet je ff navragen
Laatst gewijzigd door André-R op 24 sep 2024 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Bericht door Huub Buis »

Optimum komt net als heel veel andere merken uit China. De meeste gebruikers vinden optimum beter dan de gemiddelde chinees.
Deze draaibank heeft een spil doorlaat van 26 mm, dat is mooi als je een as wilt maken van 20 mm. Dan kun je hem ten miste door de klauwplaat steken. De afstand tussen de centers is 500 mm. Als de klauwplaat geplaatst is, blijft er ca 350 mm over. Nu zijn de specs afkomstig van deze site http://delocloods.nl/draai/d240.html ter plaatste controleren kan een teleurstelling voorkomen.
Edit:
Het lijkt erop dat er een krachtstroom aansluiting aan zit i.p.v. 220V :!:
There are only 2 limits, the sky and your imagination
André-R
Donateur
Has thanked: 1 time

Bericht door André-R »

hfjbuis schreef: 24 sep 2024 18:59 Optimum komt net als heel veel andere merken uit China. De meeste gebruikers vinden optimum beter dan de gemiddelde chinees.
Deze draaibank heeft een spil doorlaat van 26 mm, dat is mooi als je een as wilt maken van 20 mm. Dan kun je hem ten miste door de klauwplaat steken. De afstand tussen de centers is 500 mm. Als de klauwplaat geplaatst is, blijft er ca 350 mm over. Nu zijn de specs afkomstig van deze site http://delocloods.nl/draai/d240.html ter plaatste controleren kan een teleurstelling voorkomen.
Edit:
Het lijkt erop dat er een krachtstroom aansluiting aan zit i.p.v. 220V :!:
Ja er hangt een rode krachstroom stekker over de achterkant ...goed gezien..
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Jartoos

Bericht door Jartoos »

Krachtstroom is geen probleem, ik ben voorzien van 3x380V. :-)
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat Optimum betreft..
Ik heb een jaartje gewerkt met een Optimum die ik in opdracht van mijn baas (Kevin Damen) omgebouwd had naar EdingCNC, paar Macrootjes geprogrammeerd, en menig onderdeel gedraaid voor klanten, kogelomloopspindels op maat draaien en schroefdraad erop..
Maar ook ander werk, en dat kwam ook allemaal behoorlijk zuiver..

Eigenlijk niets te klagen, nou moet ik er wel bij vertellen dat we de originele trapeziumspindels vervangen hadden door Kogelomloopjes vanwege de ombouw naar CNC, maar de rest van de machine deed gewoon wat ie moest doen.. en dat maakte het tot een fijn bankje.. (of ie em nog heeft weet ik niet, maar ik heb er in de tijd dat ik er werkte veel plezier aan beleefd.. en dat was nog maar een kleintje (Formaatje EMCO 8).. gewoon goed..
Jartoos

Bericht door Jartoos »

Na nog enkele dagen marktplaats.nl en 2dehands.be af te struinen, ben ik er achter dat €1000 eigenlijk veel te beperkt is om een complete starterskit aan te kopen. Of je moet naar de chinese machines gaan die je via aliexpress kan vinden, maar 8-900 euro uitgeven en dan hopen dat er toch iets degelijk opgestuurd wordt, daar heb ik geen zin in.
Ik ga zondag nog even kijken naar de South Bend en als ik geen onoverkomelijke problemen vind ga ik deze kopen.
Voor €200 (draaibank plus een boel toebehoren, beitels, extra klauwplaat, bril, ...) kan ik er mijn broek niet aan scheuren denk ik.
Ondertussen heb ik online al een boel how-to's gevonden over hoe ik toch metrische schroefdraad kan snijden op deze machine.
En als ik op termijn een DRO kan plaatsen op de leadscrew en de sledes, maakt de aanduidingen in inch ook niet echt meer uit.
Voor het leren draaien op zich, maakt het denk ik niet zo veel uit of je in mm of inches werkt.
En moest het zijn dat het toch niet goed komt, verkoop ik de bank voor oud ijzer en krijg ik hiervoor al zeker €100 terug. :mrgreen:
Plaats reactie