Solidworks en AutoDesk Inventor lijken alletwee heel veel op Alibre, en Vice-Versa.. eigenlijk.. kun je stellen dat als je Solidworks snapt, je ook zo met inventor en Alibre aan de gang kan.. ook Pro-Engineer wil wel lukken, evenals SolidEdge, en Freecam of Fusion zijn in de basis ook niet heel anders..
'k heb ooit het 3D Tekenen geleerd met AutoDesk Mechanical Desktop, eigenlijk een soort Hybride tussen AutoCad en Inventor.. Daarna Solidworks geleerd, en toen kreeg ik Inventor in handen.. werkte hetzelfde.. dermate hetzelfde dat ik van sommige projecten niet eens meer weet waarmee ik het getekend heb..
Nooit Cursus gehad, maar uiteindelijk op een Tekenkamer terechtgekomen, omdat ik met Inventor kon werken.. en dan zit je zonder ooit één les gehad te hebben je collega's die WEL naar Cursus geweest zijn bij te scholen.. 't moe nie gekker worden..
Moraal van dit verhaal.. Probeer alles uit.. daar wordt je alleen maar wijzer van..
Naar de wereld van Solidworks
Moderator: Moderators
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Re: Naar de wereld van Solidworks
Bedankt voor de reacties.
Het is uiteindelijk gelukt. ook heb ik andere onderdelen aangepast, die ik al reeds klaar had.
Ik zat enigszins bijna in de goede richting, maar blijkbaar in een verkeerde menu, wat niet werkte.
Misschien een bug, want het zou dezelfde functie moeten zijn.
Ik ben trouwens nu ook een SpaceMouse Enterprise bezitter / liefhebber. Nog even wennen en de knopjes goed programmeren / instellen.
Echter werkt het wel gaaf.
Ik ben van plan om het steur van de vrachtwagen in de boom te gooien, en wat anders willen gaan doen.

Gr,
Dirk
Het is uiteindelijk gelukt. ook heb ik andere onderdelen aangepast, die ik al reeds klaar had.
Ik zat enigszins bijna in de goede richting, maar blijkbaar in een verkeerde menu, wat niet werkte.
Ik ben trouwens nu ook een SpaceMouse Enterprise bezitter / liefhebber. Nog even wennen en de knopjes goed programmeren / instellen.
Echter werkt het wel gaaf.
Ik met AutoCAD nog uit de DOS tijdperk, Tja, tis heel wat anders dan 3D tekenen.Arie Kabaalstra schreef: 29 sep 2024 16:28 'k heb ooit het 3D Tekenen geleerd met AutoDesk Mechanical Desktop, eigenlijk een soort Hybride tussen AutoCad en Inventor.. Daarna Solidworks geleerd, en toen kreeg ik Inventor in handen.. werkte hetzelfde.. dermate hetzelfde dat ik van sommige projecten niet eens meer weet waarmee ik het getekend heb..
Zo zie je maar weer, je weet noot waar je terecht kan komen.Arie Kabaalstra schreef: 29 sep 2024 16:28 Nooit Cursus gehad, maar uiteindelijk op een Tekenkamer terechtgekomen, omdat ik met Inventor kon werken.. en dan zit je zonder ooit één les gehad te hebben je collega's die WEL naar Cursus geweest zijn bij te scholen.. 't moe nie gekker worden..
Ik ben van plan om het steur van de vrachtwagen in de boom te gooien, en wat anders willen gaan doen.
Ooit gedaan, 4 kinderen aan overgehouden.Arie Kabaalstra schreef: 29 sep 2024 16:28 Moraal van dit verhaal.. Probeer alles uit.. daar wordt je alleen maar wijzer van..
Gr,
Dirk
De tutorials van SW zijn echt wel heel prima, kom je een eind mee.
Eigenlijk zijn alle betaalde SW trainingen overbodig
Eigenlijk zijn alle betaalde SW trainingen overbodig
ASS-U-ME
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
ik heb toen ik Mechanical Desktop kreeg, een aantal Tutorials doorgeworsteld.. 'k kwam toen door een verkeersongeval even tijdelijk op de tekenkamer.. 'k had mijn eigen Autoklad meegenomen, met Mechanical Desktop.. toen ik dat aan mijn chef had laten zien, greep ie de telefoon, belde de hoofdconstructeur naar beneden, om eens te komen kijken.. 3 weken later draaiden we Inventor..
'k heb daarna zelf Solidworks geritseld, en ben daarmee aan de slag gegaan.. daar heb ik nooit een Tutorial van gezien.. 't principe was me al duidelijk vanuit Mechanical Desktop..
Later wel Inventor kunnen fiksen.. maar niet veel later Alibre Ontdekt.. en een Up To Date pakket voor $99,-?.. doemediedammaar!
Wel lollig als je dus zonder ooit een cursus gehad te hebben je collega's aan het opleiden bent.. :)
Leuke Tekenoefening.. om te zien of je het echt snapt": Teken een Kubus, met een Gat erdoor.. over de Lichaamsdiagonaal..iets wat ik in elk pakket wel gedaan heb (Solidworks, Inventor, AlibreDesign), en de kleine verschillen tussen deze pakketten maken het soms even lastig..
'k heb daarna zelf Solidworks geritseld, en ben daarmee aan de slag gegaan.. daar heb ik nooit een Tutorial van gezien.. 't principe was me al duidelijk vanuit Mechanical Desktop..
Later wel Inventor kunnen fiksen.. maar niet veel later Alibre Ontdekt.. en een Up To Date pakket voor $99,-?.. doemediedammaar!
Wel lollig als je dus zonder ooit een cursus gehad te hebben je collega's aan het opleiden bent.. :)
Leuke Tekenoefening.. om te zien of je het echt snapt": Teken een Kubus, met een Gat erdoor.. over de Lichaamsdiagonaal..iets wat ik in elk pakket wel gedaan heb (Solidworks, Inventor, AlibreDesign), en de kleine verschillen tussen deze pakketten maken het soms even lastig..
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 2 times
- Contacteer:
Misschien die niet werkende route nogmaals proberen en zie je dan waar het fout ging, mijn ervaring is dat ik het meestal zelf ben.cncfreak schreef: 29 sep 2024 21:49 Ik zat enigszins bijna in de goede richting, maar blijkbaar in een verkeerde menu, wat niet werkte.
De basis is dat je een Axis nodig hebt, anders weet ie niet waar het rotatie punt ligt, dan een feature (of meerdere) welke je in dat patroon wilt gebruiken, de rest volgt wel. En dan heeft Arie ook z'n kubus met wat gaatjes, waarvan ik dan weer niet in zie wat daar zo bijzonder aan is om dat in elk pakket te willen doen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.