Kogelmoer nastellen?
Moderator: Moderators
-
Micropuller
Re: Kogelmoer nastellen?
Nog even over Crispijn: misschien kan ik die in het uiterste geval eens contacteren. Maar mijn machine is denk ik 12 jaar oud en hoewel er aan de frees zelf volgens mij technisch niet zo heel veel veranderd is t.o.v. de latere machines (die zitten dan wel in een mooie enclosure etc.), denk ik niet dat zij veel behoefte hebben om ondersteuning te bieden aan een machine die zo lang geleden is geleverd.
-
Micropuller
Edit: net nog een beetje aan het duwen en trekken geweest en het lijkt toch gewoon in de kolom te zitten (het is een beetje afhankelijk van hoe/waar ik de meetklok precies zet, maar ik meet rechtstreeks op de kolom toch bijna dezelfde afwijking als op de kop).
Het enige wat ik nog kan doen is denk ik de frees demonteren om te controleren of er niet toevallig ergens troep tussen zit of misschien wel iets van een scheurtje in het gietstuk o.i.d. Verder zou ik zo snel niet weten wat ik nog meer kan doen (behalve de kop vastzetten aan de muur, dat heb ik wel eens iemand zien doen op youtube. Probleem is alleen dat ik geen stenen muur heb waar ik een steun aan vast kan maken).
Maar toch wel bizar dat er blijkbaar zoveel kracht op een 6mm freesje komt te staan, terwijl ik volgens mij toch niet belachelijk zwaar aan het verspanen ben en voornamelijk met aluminium werk.
Het enige wat ik nog kan doen is denk ik de frees demonteren om te controleren of er niet toevallig ergens troep tussen zit of misschien wel iets van een scheurtje in het gietstuk o.i.d. Verder zou ik zo snel niet weten wat ik nog meer kan doen (behalve de kop vastzetten aan de muur, dat heb ik wel eens iemand zien doen op youtube. Probleem is alleen dat ik geen stenen muur heb waar ik een steun aan vast kan maken).
Maar toch wel bizar dat er blijkbaar zoveel kracht op een 6mm freesje komt te staan, terwijl ik volgens mij toch niet belachelijk zwaar aan het verspanen ben en voornamelijk met aluminium werk.
-
Peter Bijlholt
Ik had ook wat beweging in de kolom. dat is en heel stuk verbeterd door een paar beugels aan de kolom te maken.
deze beugels zitten vast op ongeveer 1/3 van de hoogte en zijn verbonden met de voetplaat, zover mogelijk naar de zijkant.
Het werkt voor mij redelijk goed.
Peter
deze beugels zitten vast op ongeveer 1/3 van de hoogte en zijn verbonden met de voetplaat, zover mogelijk naar de zijkant.
Het werkt voor mij redelijk goed.
Peter
-
Huub Buis
- Donateur
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 2 times
Een freesmachine is een grote veer. Hoe hoger de kop staat, hoe meer flex er in komt. Vervormingen kunnen al bij kleine krachten "groot" worden. Een lagere klem kan helpen.Micropuller schreef: 21 jul 2025 17:09 Maar toch wel bizar dat er blijkbaar zoveel kracht op een 6mm freesje komt te staan, terwijl ik volgens mij toch niet belachelijk zwaar aan het verspanen ben en voornamelijk met aluminium werk.
Als je na de 2e cleanup pass nog 0.1 mm afwijking hebt t.g.v. de vervorming van de kolom, dan is verlagen van de freeskrachten (minder afname, minder diep, minder snel) een optie. Op mijn hobby spul frees ik aluminium met 3 finish (cleanup) passes met een afname van 0.02 mm en een freesdiepte van meestal maar 2 mm, 2 flute freesje en een voeding van 0.02 mm per tand en dat bij een toerental van 3000 RPM. Super traag maar het werkt en tijd is voor mij niet belangrijk.Micropuller schreef: 21 jul 2025 01:18 Maar ik zou verwachten dat, als ik bijvoorbeeld een clean-up pass van 0,1mm doe en die ook nog eens herhaal, de freesspindel / frees zo weinig belast wordt, dat alle mogelijke afwijking als gevolg van vervorming er wel een keer uit zou zijn?
Smering help ook in het verlagen van de snijkrachten, zeker bij aluminium. Die heb ik er nog niet opzitten maar het staat wel hoog op het lijstje om te doen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
-
Micropuller
Ik denk dat het bij mij nu pas duidelijk naar voren komt, omdat ik bezig ben met een werkstuk waarbij de maat kritisch is (of in ieder geval: waarbij ik er nu wat kritischer naar kijk) en dat hoger is dan normaal. Ik heb eerder lagerpassingen gefreesd, maar die waren niet veel dieper dan 6mm o.i.d. Nu is mijn werkstuk 20mm hoog, dus de krachten zullen ook hoger zijn. Nog meer finish passes zou misschien een oplossing zijn, maar dat kan ik nu niet testen, aangezien de machine uit elkaar ligt...
Ik heb inderdaad gezien dat mensen de kolom van vergelijkbare machines vastzetten aan een muur o.i.d. om ze stijver te maken. Helaas heb ik die hier niet. Nu was ik al langer van plan om een behuizing voor mijn machine te bouwen, dus misschien dat ik dat nu maar eens moet gaan doen en dan een stalen frame maken i.p.v. iets uit geëxtrudeerd aluminium, zodat ik de machine erin kan vastbouten (en dus ook de kop beter kan vastzetten).
Ik heb inderdaad gezien dat mensen de kolom van vergelijkbare machines vastzetten aan een muur o.i.d. om ze stijver te maken. Helaas heb ik die hier niet. Nu was ik al langer van plan om een behuizing voor mijn machine te bouwen, dus misschien dat ik dat nu maar eens moet gaan doen en dan een stalen frame maken i.p.v. iets uit geëxtrudeerd aluminium, zodat ik de machine erin kan vastbouten (en dus ook de kop beter kan vastzetten).
-
Huub Buis
- Donateur
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 2 times
Het is bij een nieuwe machine altijd zoek naar de instelling waarbij dat ding binnen de gewenste marges werkt. Hoe zwaarder en stijver de machine, hoe gemakkelijker dat gaat. Met mijn onderbroekenelastiek freesmachine is het nodig na elke finish pass te meten hoe het ervoor staat. Best bewerkelijk, maar het gaat.
Met mijn BF290 draaibank ben ik inmiddels zo ver dat ik alleen nog meet voor de laatste finish pass. Die is veel stijver dan de freesmachine maar ook daar doe ik 3 finish passes. Ik denk dat het t.z.t. met de nog om te bouwen F207-V niet anders zal zijn.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
- Markus
- Donateur
- Has thanked: 2 times
- Contacteer:
Zijn dit de orginele kogelomloop spindels ? want deze zijn gerold en gerold kun je vaak als beste in klasse C5 krijgen (meestal klasse C7)Micropuller schreef: 20 jul 2025 22:24 Ik constateerde onlangs een behoorlijke afwijking op de x-as van mijn Syil X5. Als ik een zwenkaster op de kop zet en de taster tegen de klem en ik druk en trek met de hand tegen/aan de tafel, dan kom ik op een afwijking van in totaal bijna 0,2mm. Ik heb het lagerblok ook gecheckt, maar daarin zit hoegenaamd geen afwijking, dus ik gok dat het probleem in de kogelmoer en/of de spindel zit.
en dan ligt een afwijking van totaal bijna 0,2mm binnen de verwachting (in het slechste geval) over een afstand van 300mm
Ik zou geslepen spindels verwachten op zo'n machine, wellicht is het een idee om deze te vervangen, hoeft niet waanzinnig duur te zijn. Ik heb in het verleden goede deals kunnen maken op ebay en ik heb meerdere malen goede geslepen spillen met voorspanning op de moer (zonder 2de moer) op maat voor mij gemaakt kunnen bestellen rechstreeks van Chinezen.
Een ander idee is een geslepen C5 of C3 surplus kogelomloopspil kopen die ene beetje te lang is en dan inkorten, je kunt de spil zacht maken op de plek waar het bewerkt moet gaan worden met een inductie heater, die kosten geen drol op amazon, (de voeding die je nodig hebt wel misschien). Ik heb wel eens eentje zonder te ontharden proberen te bewerken op de Hembrug maar dat ging ernstig moeilijk.
Deze ebay verkoper heeft een hele goede naam en heeft heel veel gebruikte en surplus (nooit gebruikt maar lag op voorraad) Ball Screws
https://www.ebay.com/str/industrialpart ... 4322504011
je kunt natuurlijk de voorspanning van je huidige spindel verhogen door de ring een paar honderste dikker te kiezen, gebruik een plastic cylindertje om de moer eraf te krijgen zonder dat alle kogeltjes eruit flikkeren
Greetz,
Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 27 jul 2025 13:00, 3 keer totaal gewijzigd.
-
FreesKever
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Gossie, Syl in NL...
Van wat ik op Youtube heb gezien zou een Syl van best redelijke kwaliteit moeten zijn.
Richtprijs voor een nieuwe X5 is ong. USD 36k.
https://titansofcnc.com/products/syil-x5-cnc-mini-mill
En voor die prijs verbaast het me dat er van die gerolde spindels op zitten, ook al zitten er 2 moeren op, het zit dicht bij het goedkoopste wat er te koop is.
Afstellen van dit model is lastig. Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik denk dat dit wordt gedaan door het tussenstuk te vervangen, in de fabriek hebben ze die dan liggen met b.v. 10um oplopende dikte. Wat je kunt doen is de spieen op de zijkant er uit halen, en hem dan verdraaien. je moet er dan wel wat bijmaken om te zorgen dat je de achterste moer in die verdraaide positie kunt blokkeren.
Maar voor een machine in deze prijsklasse lijkt vervangen logischer. Heb je al aan Syl gevraagd wat een reserve spindel kost?
Ik heb zelf ook ooit eens een uiteinde gemaakt op een chinese kogelomloop spindel. Ik heb toen de moer (voorzichtig) in een bankschroef gezet, dan een kartonnen schijf op de spindel geplaatst vlak naast de moer (om slijp spul tegen te houden) en op de werkbank heb ik een slijptol op een kleine kruistafel geklemd. Daarmee heb ik de geharde laag weg geslepen. Daarna kun je op de draaibank de rest op maat draaien.
Ik heb ook een paar CBN platen gekocht (Iets van EUR 10 per stuk) maar die heb ik nog steeds niet uitgeprobeerd.
Van wat ik op Youtube heb gezien zou een Syl van best redelijke kwaliteit moeten zijn.
Richtprijs voor een nieuwe X5 is ong. USD 36k.
https://titansofcnc.com/products/syil-x5-cnc-mini-mill
En voor die prijs verbaast het me dat er van die gerolde spindels op zitten, ook al zitten er 2 moeren op, het zit dicht bij het goedkoopste wat er te koop is.
Afstellen van dit model is lastig. Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik denk dat dit wordt gedaan door het tussenstuk te vervangen, in de fabriek hebben ze die dan liggen met b.v. 10um oplopende dikte. Wat je kunt doen is de spieen op de zijkant er uit halen, en hem dan verdraaien. je moet er dan wel wat bijmaken om te zorgen dat je de achterste moer in die verdraaide positie kunt blokkeren.
Maar voor een machine in deze prijsklasse lijkt vervangen logischer. Heb je al aan Syl gevraagd wat een reserve spindel kost?
Ik heb zelf ook ooit eens een uiteinde gemaakt op een chinese kogelomloop spindel. Ik heb toen de moer (voorzichtig) in een bankschroef gezet, dan een kartonnen schijf op de spindel geplaatst vlak naast de moer (om slijp spul tegen te houden) en op de werkbank heb ik een slijptol op een kleine kruistafel geklemd. Daarmee heb ik de geharde laag weg geslepen. Daarna kun je op de draaibank de rest op maat draaien.
Ik heb ook een paar CBN platen gekocht (Iets van EUR 10 per stuk) maar die heb ik nog steeds niet uitgeprobeerd.
- Markus
- Donateur
- Contacteer:
Meen me te herinneren dat Ebos uut Groningen ook ooit een Syil had gekocht, weet ik niet zeker maar zijn icoon doet vermoeden van wel
En BaxEDM heeft een SYIL X7
Op een youtube video die ik zie lijken de spillen toch echt geslepen, wellicht is het een optie ?
Greezt,
Markus
En BaxEDM heeft een SYIL X7
Op een youtube video die ik zie lijken de spillen toch echt geslepen, wellicht is het een optie ?
Greezt,
Markus
-
Micropuller
Ik denk dat ik er even op moet wijzen, dat dit een oudere versie (een van de eerste, zo niet de eerste) van de X5 is. Qua bouw vergelijkbaar met een machine van HBM (alleen met profielrailgeleidingen i.p.v. zwaluwstaartgeleidingen en kogelomloopspindels i.p.v. trapeziumdraad). Misschien kan ik het nakijken, maar ik denk dat deze machine ergens in het begin van de jaren '10 gemaakt is (dus ruim 10 jaar geleden). Hoe deze is te vergelijken met de machines die Syil nu levert weet ik niet. Het is een tijdje zo geweest, dat de nieuwe modellen eruitzagen alsof men de oudere versie simpelweg in een behuizing had gemonteerd. Hoe de huidige stand van zaken is weet ik niet, maar ik heb laatst een 3D model online gevonden en als dat inderdaad is zoals de X5 modellen nu worden gebouwd, dan is het wel een heel andere machine geworden.
Dit is de machine zoals ik hem heb: https://www.youtube.com/watch?v=et5RUDYlY54
Zo werden ze een aantal jaren later geleverd: https://www.youtube.com/watch?v=R0y85WNmH1I
En zo worden ze nu verkocht: https://www.youtube.com/watch?v=Lf6U9cHue94
Dit is de machine zoals ik hem heb: https://www.youtube.com/watch?v=et5RUDYlY54
Zo werden ze een aantal jaren later geleverd: https://www.youtube.com/watch?v=R0y85WNmH1I
En zo worden ze nu verkocht: https://www.youtube.com/watch?v=Lf6U9cHue94
- Markus
- Donateur
- Contacteer:
In dat geval, kogelomloop spillen vervangen door betereMicropuller schreef: 27 jul 2025 18:24 Ik denk dat ik er even op moet wijzen, dat dit een oudere versie (een van de eerste, zo niet de eerste) van de X5 is.
Greezt,
Markus
-
Micropuller
Eerst maar eens proberen de beweging uit de machine zelf te halen. Als dat lukt en er blijkt nog (te) veel speling in het mechaniek te zitten, kan ik altijd nog kijken naar betere spindels (nog bedankt voor de Ebay-link trouwens!)
Dit is ongeveer het plan:

Dit is ongeveer het plan:

Dit gaat je maar marginaal verbetering brengen, die behuizing heeft nauwelijks extra versteviging in de Y- en Y- richting.
Grote winst kun je halen uit een stevige koker, b.v. iets van 100 x 160 mm en 10 mm wanddikte, die ook tot in de voet of onderkast doorloopt. En zowel in de voet of onderkast flinke schoren om de boel echt stijf te maken.Ik heb destijds mijn BF25 op die manier verstevigd, dat scheelde echt alles.
Grote winst kun je halen uit een stevige koker, b.v. iets van 100 x 160 mm en 10 mm wanddikte, die ook tot in de voet of onderkast doorloopt. En zowel in de voet of onderkast flinke schoren om de boel echt stijf te maken.Ik heb destijds mijn BF25 op die manier verstevigd, dat scheelde echt alles.
Door al die 45 graden hoeken lijkt mij dit juist een heel stevige constructie op te leveren...