Toch zou ik daar in jouw geval toch wel heel voorzichtig mee zijn: je halve machine is gemaakt van MDF en dat lust al dat vloeibare spul rauw.. Met als gevolg dat je plaatmateriaal alle vormen kan gaan aannemen, behalve vlak..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Ja klopt helemaal :) niet te veel natte rommel op dat mdf anders heb je in no time een machine die een keer zo dikt is.
Spriritus is nog de beste optie. Dat is al verdwenen voordat het uberhaupt in het mdf kan trekken.
Nou hoeft deze machine niet eeuwig te leven. Ik heb van Chris "zoltar" een tas vol onderdelen gekregen die hij nog over had van een 'Bracket machine'
Er komt dus zeker nog een vervolg
Wat voor vervolg dat precies gaat zijn is nog niet helemaal duidelijk gezien ik nog niet precies weet wat er allemaal in dat tasje zit (moet het nog ophalen).
Jep heb de smaak te pakken en vind eigenlijk het bouwen van de machines het leukst gheghe.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
En je kan beter de andere kant op frezen.. (meelopend ipv tegenlopend) geeft een mooiere freeskant aan je materiaal.
1mm diep met een 2mm frees is ook wat optimistisch ik blijf meestal steken bij 2/3 of 1/4e van de diameter.. maar als het werkt, werkt het!
En je kan beter de andere kant op frezen.. (meelopend ipv tegenlopend)
Dat is inderdaad zo maar dat gaat eigenlijk alleen met kogelomloopspindels en niet met trapezium draad omdat je dan telkens het materiaal in de backslash word getrokken en de frees gaat happen.
Op oude conventionele banken freesde men ook alleen tegenlopend om de frezen te sparen door dit euvel tenzij er een spelingscompensator op de machine zat.
Of je moet wel héééééél weinig er af frezen.
Op cnccookbook staat in het stukje over mee- en tegenlopend frezen dat bij het frezen van 3/4 tot 1/1 van de freesdiameter (en dus ook bij slot cutting) tegenlopend frezen als voordeel kan hebben dat er minder afwijking in je freeswerk kan komen.
De feeds & speeds calculator van cnccookbook adviseert bij slot cutting ook vrijwel altijd tegenlopend te frezen.
Meelopend nafrezen doe ik (zelfs bij MDF waar de randen zichtbaar blijven) ook altijd, een wereld van verschil. Eerst lekker rap er door en een paar tienden laten staan en dan op volle diepte op maat nalopen.